Pinnen met een bankpas van ABN Amro

Ouderenmishandeling

Lockdown maakt senioren extra kwetsbaar voor financieel misbruik

Pinnen met een bankpas van ABN AmroBeeld ABN Amro

Ieder jaar zijn er in Nederland  vele ouderen slachtoffer van financieel misbruik. Door de coronacrisis zijn ouderen extra kwetsbaar.

Geld pinnen, boodschappen doen of een cadeautje kopen. Simpele activiteiten zijn voor een groot deel van de ouderen sinds de uitbraak van het nieuwe coronavirus verleden tijd. Daarom schakelen zij vrienden, familie en buren in. Door de afhankelijkheidsrelatie neemt de kans op financieel misbruik toe, volgens ouderenvereniging Anbo. De schattingen lopen uiteen van enkele honderden tot tienduizenden keren.

Ongeveer 75 procent van het financiële misbruik bij ouderen gebeurt binnen familiaire kring, vertelt Anbo-woordvoerder Bernadet Naber.  Er wordt vaak geen melding gemaakt uit angst of schaamte. Ook zijn senioren bang dat de hulp wegvalt. Dan nemen zij voor lief dat degene die boodschappen voor hun doet een tientje voor zichzelf pint”, aldus Naber.

Er zijn verschillende vormen van financieel misbruik. “Meestal gaat het om diefstal van contant geld, misbruik van een pinpas of het verdwijnen van sieraden of andere waardevolle spullen”, vertelt Naber. “Het gebeurt ook dat een familielid de bankrekening beheert en de oudere financieel kort houdt. De dader bepaalt welke uitgave wel of niet gedaan wordt zonder instemming van de oudere. In sommige gevallen gaat het zo ver dat het lukt om de oudere ervan te overtuigen het testament te veranderen”, aldus Naber.

Daders worden steeds professioneler

Daarnaast zijn er ook nog de babbeltrucs en digitale oplichting via sms’jes en e-mails. “Er zijn meldingen binnen gekomen van mensen die aan de deur kwamen bij ouderen met de vraag of zij boodschappen kunnen doen voor hem of haar. Op die manier wilden daders misbruik maken van de pinpas. Veel ouderen zijn van het goede vertrouwen. Daarnaast worden daders ook steeds professioneler. Neppe mails waren voorheen goed te herkennen aan rare onderwerpregels of taalfouten. Tegenwoordig kun je bijna niet meer zien of een mail van jouw eigen bank is of van een crimineel. Ons advies is: controleer eerst of de mail wel van de afzender afkomstig is. En klik nooit zomaar op een link.”

ABN Amro had al voor de coronacrisis het idee om een seniorenlijn te introduceren, zodat ouderen makkelijker zelf hun geldzaken kunnen regelen. Nu is de telefoonlijn eerder in het leven geroepen. “De vragen die binnenkomen op de seniorenlijn gaan over zaken zoals een adreswijziging, maar ook over fraude of financieel misbruik", vertelt Nery Anderson, directeur dagelijkse bankzaken bij ABN Amro. 

De bank neemt ook zelf actief contact op met oudere klanten om te vragen of zij informatie nodig hebben over hun bankzaken. “Een mooie bijkomstigheid van het bellen is dat de ouderen even een praatje kunnen maken, waardoor zij zich op dat moment minder eenzaam voelen,” vertelt Anderson. “De klanten waarderen dit ontzettend.”

Lees ook: 

Bewoners met dementie staren naar buiten naast een knuffelbeer: ‘Het is pijnlijk’

Net als in alle verpleeghuizen zitten de 120 bewoners van Hof van Nassau in Steenbergen al weken opgesloten. Om een beeld te krijgen van de situatie, spreekt Trouw dagelijks met betrokkenen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden