Cijfers KPN

KPN komt crisis goed door, al piept en het kraakt het soms

KPN sloot in maart als een van de eerste bedrijven al zijn winkels vanwege de coronacrisis.Beeld ANP

Er wordt weinig gereisd en dat merkt KPN in zijn omzet. Toch heeft het telecombedrijf financieel gezien weinig last van het Covid-19-virus.

Door de bank genomen slaat het Nederlandse telecombedrijf KPN zich goed door de coronacrisis heen. Behalve de monteurs en het winkelpersoneel, allen gemondkapt, werkt vrijwel iedereen thuis en dat is, zo zei KPN-voorman Joost Farwerck woensdag, in het algemeen goed gegaan. Maar ideaal is het niet, zeker niet nu veel KPN’ers al meer dan zeven maanden thuis werken. Dan gaat het soms toch ‘piepen en kraken’, zei hij.

Ook financieel gezien komt KPN de coronacrisis behoorlijk door. Voornaamste nadeel van de crisis? De inkomsten uit roaming zijn fors teruggelopen omdat er maar weinig (zaken)mensen zijn die nog buiten de Europese Unie reizen: dat scheelt KPN per kwartaal zo’n vijftien miljoen euro aan inkomsten. Dat omzetverlies kan KPN wel hebben, zei Farwerck. “Als bedrijf slaan we ons er aardig doorheen.”

Minder kosten

Naast de lagere inkomsten uit roaming merkte KPN ook dat zakelijke klanten it-projecten uitstellen. Daar tegenover staat dat er in coronatijden (veel) meer wordt gebeld en dat het bedrijf minder kosten heeft: reiskosten bijvoorbeeld. Al met al heeft de coronacrisis tot nu toe nauwelijks invloed gehad op de financiële resultaten van het bedrijf. Dat KPN in het derde kwartaal van dit jaar iets meer nettowinst (132 miljoen) boekte dan een jaar eerder (128 miljoen) kwam vooral door flink lagere personeelskosten, een gevolg van de reorganisaties die KPN aan het doorvoeren is. In een jaar tijd daalden de personeelskosten met 15 procent.

Druk had het bedrijf het vooral in het begin van de crisis toen gewone klanten, bedrijven, zorg- en onderwijsinstellingen in de rij stonden om hun wifi-verbinding te laten verbeteren. De digitalisering van de samenleving – en van het leven in het algemeen – heeft door de coronacrisis een extra impuls gekregen, zei Farwerck.

Prettig voor KPN was dat het aantal mobiele-telefonieklanten voor het eerst sinds 2017 groeide: negenduizend erbij. Het aantal klanten met een vaste verbinding daalde met vierduizend. KPN werkt op negentig plekken in Nederland aan het uitbreiden van het glasvezelnet. Dit jaar werden 256.000 huishoudens op dat net aangesloten. In de zakelijke markt verloor KPN opnieuw terrein. Dat proces is al jaren aan de gang.

Farwerck wilde woensdag bij de presentatie van KPN’s resultaten over het derde kwartaal niet ingaan op de geruchten dat de Zweedse investeerder EQT KPN zou willen kopen. “Op geruchten ga ik niet in. Daar is ook geen reden voor”, zei hij. EQT is al eigenaar van Delta Fiber, ooit onderdeel van het Zeeuwse nutsbedrijf Delta.

Lees ook:

Winstgevend KPN stuit al vroeg in het jaar op hobbels

Telecombedrijf KPN behaalde in 2019 minder omzet en meer winst. Maar het waren niet alleen de cijfers die om een verklaring vroegen, woensdag bij de presentatie. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden