Reorganisatie

KLM schrapt nog eens 1500 banen

Een KLM-toestel op vliegveld Zaventem. Beeld Getty Images

Bij luchtvaartmaatschappij KLM worden de komende tijd zo'n 1500 mensen ontslagen, maakte het vliegbedrijf vanochtend bekend.

Dat aantal komt bovenop de KLM-medewerkers die gebruikmaakten van de vrijwillige vertrekregeling, de uitzendkrachten en mensen met een aflopend contract die al moesten vertrekken en de medewerkers die dit jaar en volgend jaar met pensioen gaan.

De banen verdwijnen bij alle groepen KLM-personeel. Dat betekent dat de luchtvaartmaatschappij met de bonden voor piloten, cabinepersoneel en grondpersoneel in gesprek moet om een sociaal plan vast te stellen. Die gesprekken beginnen wat KLM-topman Pieter Elbers betreft zo snel mogelijk, al beseft hij dat het geen makkelijk traject wordt. "We streven naar zo veel mogelijk baanbehoud, maar de brute realiteit is dat we helaas wel actie moeten ondernemen.”

De luchtvaartbranche heeft namelijk harde klappen gekregen door de coronacrisis, geeft Elbers aan. Niet alleen is er simpelweg te veel personeel, de luchtvaartmaatschappij moet ook de kosten terugdringen. "Dit zijn nog maar de contouren van het plan", zegt de KLM-topman. Eind oktober moet er een uitgewerkt plan liggen, inclusief de aanpassing van de arbeidsvoorwaarden. Dat is een van de voorwaarden van de miljardenlening die KLM van de Nederlandse staat kreeg.

In totaal gaat KLM inclusief haar dochterbedrijven met ongeveer 5000 medewerkers minder door. Mensen met aflopende en tijdelijke contracten waren goed voor ongeveer 1500 voltijdsbanen, de 2400 medewerkers die vrijwillig vertrekken vullen ongeveer 2000 voltijdsbanen en tot eind volgend jaar gaan ook nog eens 500 mensen met pensioen.

Vakbonden reageren kritisch

Vakbonden zijn in een eerste reactie op de besparings- en reorganisatieplannen van KLM kritisch. CNV stelt dat de voorstellen van de luchtvaartmaatschappij onrechtvaardig zijn. CNV erkent dat gezien de crisis ingrijpen nodig is, maar het stoort de bond dat in die plannen personeel met lagere inkomens ook al salaris zou moeten inleveren. “De accenten die KLM legt in zijn reorganisatie-aanpak stroken vooralsnog onvoldoende met het beeld van rechtvaardigheid zoals wij dat hebben.”

FNV eist dat bij KLM niemand gedwongen wordt ontslagen. “Nu we de aantallen gezien hebben, denken we dat de boventalligheid van personeel zeker oplosbaar is via andere wegen dan gedwongen ontslag”, zegt Birte Nelen, FNV-bestuurder voor cabinepersoneel. FNV ziet er naar eigen zeggen ook op toe dat werknemers met een vast contract die vertrekken niet worden vervangen door personeel met een flexcontract. “Dan stoppen we acuut met meedenken.”

KLM en vakbonden overleggen de komende maanden verder over de definitieve uitwerking van de reorganisatie. In oktober moet er een vastomlijnd plan liggen.

Lees ook: 

‘Gaat KLM failliet, dan Schiphol praktisch ook’

Is KLM nou echt zoveel staatssteun waard, of komt er anders wel een andere vliegtuigmaatschappij die het gat vult als de blauwe trots onderuitgaat?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden