InterviewKLM-baas Pieter Elbers

KLM onderhandelt verder over meer noodsteun

Pieter Elbers, president-directeur van KLM: ‘Je moet door de crisis heen kijken’.  Beeld AFP
Pieter Elbers, president-directeur van KLM: ‘Je moet door de crisis heen kijken’.Beeld AFP

Nederland heeft baat bij ons netwerk, zegt KLM-topman Pieter Elbers. Dat moet dus niet aangetast worden door EU-regels.

Pieter Elbers, hoogste baas van KLM, twijfelt niet: de luchtvaart zal zich weer herstellen. Waarop hij die overtuiging baseert? “We zijn het hartstikke zat om elkaar zó te zien”, zegt hij in een gesprek met journalisten, doelend op de videoverbinding die daarvoor nodig is. “Dáár baseer ik dat op. Ondernemers, familie en vrienden, iedereen wil elkaar weer zíen.”

Voorlopig staat het concern er slecht voor. Dankzij overheidssteun van zowel Frankrijk als Nederland is de bodem van de kas niet meteen in zicht, zegt Elbers. Maar er wordt wel onderhandeld over méér steun van de overheid.

Waarom de overheid opnieuw geld zou moeten uittrekken voor de luchtvaart? “Het is een economische afweging. Het netwerk van KLM, met zijn verbindingen met alle economische centra van de wereld, is van groot strategisch belang voor Nederland. Dat ziet het kabinet ook. Je moet ook door de crisis heen kijken: bij de opbouw van de economie is dat netwerk nodig.”

Verdienvermogen onder druk

Tegelijkertijd staat dat netwerk onder druk. Staatssteun zorgt voor valse concurrentie, en daarom wil de Europese Unie dat KLM in ruil ervoor ‘slots’, landingsrechten op Schiphol, inlevert. “Die slots zijn voor ons heel belangrijk. We kunnen niet, zoals andere maatschappijen, onze vloot oppakken en vanaf een andere luchthaven gaan vliegen. Onze kracht zit in dat netwerk. EU-regels moeten er niet toe leiden dat we geen verdienvermogen overhouden. Dan zouden we straks ook de leningen aan de overheid niet kunnen terugbetalen.”

Nóg een hindernis: de Nederlandse eis dat passagiers die naar of via Nederland reizen zich twee keer laten testen op corona, ook nog vlak voor vertrek. “Stel je voor, je vertrekt om acht uur ‘s ochtends uit Stockholm om via Schiphol naar Singapore te reizen. Dan moet je je dus om vier uur ‘s nachts laten testen, in de sneeuw. Passagiers kiezen dan voor andere maatschappijen. En dat merken we. Vorig jaar liepen we voorop bij het in stand houden van onze capaciteit, nu lukt dat niet meer.”

Kritiek vakbond FNV

En dan kreeg KLM uitgerekend op de dag van de jaarcijfers ook nog kritiek van vakbond FNV: KLM ontslaat personeel, maar neemt wel veel uitzendkrachten aan. ‘Asociaal’, zegt de bond. “Dat herken ik volstrekt niet”, zegt Elbers. “Veel KLM’ers zijn op andere plekken aan het werk dan ze gewend zijn, zo kunnen we ze binnenboord houden. Maar niet elke functie is intern te vervullen, dus ja, er is ook uitzendwerk nodig. Ik kan niet veel met die kritiek. En de timing ervan vind ik, eh … opmerkelijk.”

Lees ook:

Horrorcijfers bij Air France-KLM na ‘bar slecht’ jaar, maar volgens analisten had het nóg erger gekund

Air France-KLM zingt het naar eigen zeggen nog wel even uit. Maar de cijfers over 2020 zijn ‘bar slecht’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden