Nieuws KLM

KLM maakt winst, maar niet genoeg

Schiphol Beeld EPA

Beursanalisten hielden hun hart vast over de resultaten van Air France-KLM, maar die vielen mee. Toch blijft KLM-topbaas Pieter Elbers zich zorgen maken over de toekomst.

Een aanzienlijke trendbreuk. Zo omschrijft KLM-topman Pieter Elbers de gisteren gepresenteerde financiële cijfers van het afgelopen kwartaal. Ja, moederconcern Air France-KLM boekte winst. En ja, er stapten iets meer mensen hun vliegtuigen in. Maar de winst van de blauwwitte Nederlandse tak KLM viel met 258 miljoen euro toch 70 miljoen lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. 

Vorig kwartaal sprak Elbers ook al van de ‘kentering van een positieve trend’. “We zullen ons de komende tijd tot het uiterste inspannen om kosten te verlagen”, klonk het destijds. Toen schreef zijn KLM 56 miljoen euro verlies. Te wijten aan stijgende brandstofkosten en tegenvallende inkomsten. Ook nu drukken die hoge brandstofkosten de winst, zegt de topman. 

Brandstoftoevoer

De diverse storingen bij luchthaven Schiphol kosten KLM ook geld. Vorige week werden 100 vluchten geschrapt vanwege problemen met de brandstoftoevoer. Maar ook het teruglopende vrachtvervoer speelt KLM parten. En, zegt Elbers, KLM kan in Nederland door de beperkte ruimte haast niet groeien. Dat maakt ook het compenseren van kosten lastiger.

Zusterbedrijf Air France boekte met een winststijging van 130 miljoen euro betere resultaten dan de Nederlandse KLM. Kijken we naar de halfjaarcijfers van de Franse luchtvaartmaatschappij, dan maakt het weliswaar verlies, maar er kwam meer binnen dan bij KLM. Gaat het jarenlang kwakkelende Air France het Nederlandse zusje dan toch voorbijstreven? Nee, zegt de hoogste financiële baas van het moederbedrijf. De cijfers zijn wat vertekend, geeft deze Frédéric Gagey toe. Dat Air France het dit kwartaal zo goed doet, komt ook doordat de stakingen van een jaar geleden een flinke hap namen uit de winst. Nee, zeggen ook de gisteren gepubliceerde cijfers. Air France mag dan 3,3 procent winst hebben geboekt, de winstmarge van KLM ligt op 8,9 procent. Daarbij: de Fransen hebben ook nog eens hogere personeelskosten en kampen met minder rendabele vluchten. 

Anders dan de recht-voor-zijn-raap-topman Elbers is de Canadese voorman Ben Smith van moederbedrijf Air France-KLM voorzichtiger met zijn woorden. Positiever ook. Hij spreekt van een ‘robuust tweede kwartaal’. Hij prijst de kostenbesparing waarmee de stijgende brandstofkosten deels getackeld werden. En hij wijst nog op de passagiersgroei van ruim 5 procent. De totale winst van Air France-KLM viel dit kwartaal met 400 miljoen euro iets hoger uit dan vorig jaar. En ook boekingen voor de rest van het jaar beloven veel goeds. Een ‘robuust’ resultaat dus.

Rookgordijn?

Die mooie resultaten, zo signaleerde Het Parool, werden voor het eerst sinds vijftien jaar niet gepresenteerd aan journalisten. Beursanalisten moesten het doen met een telefoontje. Allemaal om moeilijke vragen over de toekomst van het bedrijf en eventuele tegenvallende resultaten uit de weg te gaan, suggereerde de krant. Met die tegenvallende resultaten lijkt het mee te vallen. Beursanalisten schatten de opbrengsten van het bedrijf aanvankelijk ruim 60 miljoen lager in. Maar het kan zomaar zo zijn dat Smith daadwerkelijk een rookgordijn over zijn toekomstplannen wil optrekken. In zijn tienregelige persverklaring van gisteren zei hij niet veel meer dan: die kostenbesparing zetten we in deze competitieve markt nog even voort. Om, uiteraard, nog robuuster te worden.

Wordt er gesneden in personeel? Worden forse loonstijgingen de kop ingedrukt? Moeten delen van KLM naar Parijs om de winstgevendheid daar wat op gang te brengen? Diverse media peilden het al bij het bedrijf. Tegen De Telegraaf verzekerde Smith: “Er is onder geen beding sprake van het overhevelen van routes en banen van Amstelveen naar Parijs. We willen dat KLM succesvol blijft, een kritiek onderdeel van onze luchtvaartgroep.” Wat de loonstijgingen betreft is het in ieder geval opvallend dat vakbond FNV nog geen twee weken meldde dat het cao-overleg met KLM is geklapt vanwege ‘de krenterige houding’ van de directie.

Lees ook

De ronduit gevaarlijke mythes van KLM-baas Pieter Elbers

Met drie mythes verhult KLM-baas Pieter Elbers hoe vliegen inwerkt op het klimaat. Lars Moratis en Frans Melissen prikken die door. Beiden zijn lector duurzaamheid aan Breda University of Applied Sciences.

‘We hebben groei nodig om te vergroenen’, zegt KLM-topman Elbers

Na een hevige strijd aan de top van Air France-KLM werd Pieter Elbers begin dit jaar uiteindelijk herbenoemd als topman van KLM. Nu wil hij laten zien dat de luchtvaartsector gematigde groei nodig heeft om te verduurzamen. “Het een kan niet zonder het ander.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden