Horeca

Kleine horeca worstelt met grote bestel - en boekingsplatforms

Hoteleigenaren zijn niet blij met de opstelling van boekingssites als Booking.com en Expedia tijdens de coronacrisis. Beeld ANP XTRA

Online platforms als Booking.com en Thuisbezorgd.nl kunnen de redding zijn voor kleine zelfstandige restaurants en hotels. Maar van hen wordt wel meer coulance verwacht nu die kleintjes het zwaar hebben.

‘Samen uit, samen thuis’ kopt een paginagrote advertentie in de woensdagkranten. Met een streep door ‘samen uit’, want dat is er voorlopig niet bij. In het pamflet roepen grote bedrijven uit de food-sector de krantenlezers op om vooral te blijven afhalen of online eten te bestellen. Coca-Cola en Pepsi staan er bij, en ook formules als Febo, Subway en Burger King. “De toekomst voor veel restaurants, klein en groot, is onzeker en de komende weken zijn cruciaal. Daarom is het juist nú nodig om jouw favoriete lokale restaurants te steunen", stelt de gelegenheidsalliantie.

Tot die alliantie behoren ook de grote online bestel-platforms Thuisbezorgd, Deliveroo en UberEats. Die drie doen in deze tijden goede zaken, nu ‘op restaurant gaan’ niet kan. Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd, meldt dat in de afgelopen week  tweeduizend nieuwe restaurants zich bij de bestelsite hebben aangemeld, bovenop de 7500 restaurants die al aangesloten waren. Een website als Thuisbezorgd kan zomaar de ‘coronaredding’ zijn  voor kleine horeca-tentjes die hebben moeten sluiten en daarom razendsnel zijn overgestapt op bezorging.

Machtspositie

Veel kleine horeca-ondernemers zijn daarom in toenemende mate afhankelijk van dergelijke platforms, en dat geeft hen ook een machtspositie. Dat geldt ook in de hotelboekingsbranche. Volgens brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) stellen boekingssites als Booking.com en Expedia zich al te nadrukkelijk op als monopolist en hanteren ze te strikt allerlei voorwaarden, bijvoorbeeld met betrekking tot annuleringen. Daardoor kunnen kleine zelfstandige hoteleigenaren zich in deze tijden nauwelijks staande houden. 

“Het is ronduit teleurstellend om te zien dat waar vele kleine en grote leveranciers er alles aan doen om hun klanten in de horeca te helpen, élke hulp van de boekingplatforms (waarvan we weten dat er miljardenwinsten gemaakt worden) uitblijft", stelt KHN in een persbericht. “Géén opschorting van betaling en geen kwijtscheldingen. Niets!”

Zo eisen boekingsplatforms volgens KHN binnen vijf dagen hun geld terug bij annuleringen en bieden ze hoteliers te weinig opties om nu annulerende gasten een aanbieding te doen voor later in het jaar. “KHN roept ze dan ook op om per direct te komen met bovengenoemde hulp én met lagere commissiepercentages met een ingroeimodel, zodat ze ook hun verantwoordelijkheid nemen in de opbouw van de sector.”

Booking.com zegt mee te voelen met kwetsbare hoteliers en ondernemers in de reisbranche. “Uiteindelijk gaat het ons om de veiligheid van onze klanten, partners en collega’s”, zegt een woordvoerder namens Booking. “We voelen allemaal de impact die de onzekerheid rond reizen en de bijbehorende annuleringen met zich meebrengt. Het juiste om nu te doen is het voor onze gezamenlijke gasten relatief makkelijk te maken om hun plannen te veranderen. Dit betekent dat zij sneller weer gaan reizen wanneer de situatie verbetert, wat de toekomst van onze industrie beschermt.”

Uitstel van betaling

Ook de grootste speler van eetbestellingen in Nederland, Thuisbezorgd.nl, stelt dat het ondernemers die het extra moeilijk hebben tegemoet kan komen. “Het gaat hier met name om restaurants die maar voor een klein deel van hun omzet afhankelijk zijn van bezorging", zegt het bedrijf op zijn website. “Deze restaurants kunnen uitstel van betaling aanvragen bij Thuisbezorgd.nl. Bedrijven dienen dan wel aannemelijk te maken dat zij buitensporig zijn geraakt door de crisis.” Het bedrijf schat in dat 20 procent van de aangesloten restaurants hiervan gebruik zal kunnen maken.

Intussen zit Sophie van der Horst van het Alkmaarse Soepp er maar mooi mee. Zij is als zelfstandig uitbater van zowel een restaurantje als een bed & breakfast dubbel getroffen. Ze is niet aangesloten bij Thuisbezorgd. “Maar Booking heb ik wel nodig om bekendheid te krijgen voor mijn bed & breakfast. Zij zijn nu eenmaal goed in promotie en hebben een groot bereik. Maar ik ben het met Koninklijke Horeca Nederland eens: ze zijn totaal niet coulant, ze helpen je niet. Ze vragen forse percentages commissie. In deze tijden mag je daar wel iets aan doen.”

Lees ook:

‘Wij zijn lekkerder en goedkoper dan thuisbezorgd.nl’

Twee Drentse broers willen een goedkoop alternatief bieden voor maaltijdbezorgdiensten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden