Winkelpersoneel

Klanten negeren coronaregels. ‘De klant is koning, maar hoe zit het met ons?’

Winkelmedewerkers voelen zich onveilig omdat klanten zich niet aan de coronaregels houden.Beeld ANP

Geen winkelmandje pakken, niet ontsmetten, geen anderhalve meter afstand houden. Klanten zoeken de grenzen van de nieuwe vrijheid op. Winkelpersoneel voelt zich onveilig, zegt FNV.

“Ja, de klant is koning, maar hoe zit dat met ons?”, vraagt Jolanda Vullings-Welles, verkoopster bij Wibra, zich hardop af. “We hebben spatschermen en dragen veiligheidshesjes, maar klanten komen soms met het hele gezin de winkel binnen, rennende kinderen zitten overal aan en houden geen afstand. Met onze minimale personeelsbezetting is het bijna onmogelijk de winkel draaiend én veilig te houden.”

Ze is niet de enige die zich zo voelt. Vakbond FNV hield een enquête onder achthonderd winkelmedewerkers. Negen van de tien zeggen dat klanten zich niet aan de coronamaatregelen houden. Volgens een derde van het ondervraagde personeel doet hun baas ook te weinig om de boel veilig te houden. Zorgelijk, vindt FNV-bestuurder Linda Vermeulen. “De werkgever is verantwoordelijk voor een veilige werkplek. Maar wij zien situaties waarin een of twee personeelsleden schoonmaken én de kassa draaien én nu ook nog ‘politieagentje’ moeten spelen”, zegt Vermeulen. 

‘Consumenten tonen minder begrip’

Volgens Detailhandel Nederland doen winkeliers er juist alles aan om de werkvloer veilig te houden. “Winkels hebben allemaal veiligheidsprotocollen toegepast”, zegt een woordvoerder.  Hij vervolgt: “We zien tegelijkertijd dat consumenten minder begrip tonen voor de coronaregels die in winkels gelden. Het is lekker weer, het aantal besmettingen daalt en de maatregelen versoepelen. Mensen hebben lang thuisgezeten en vinden dat het nu wel lang genoeg heeft geduurd met die maatregelen. Dat leidt tot onbegrip, agressie en discussie over de veiligheidsmaatregelen in winkels.”

Ook vakbond CNV maakt zich zorgen over de veiligheid van winkelpersoneel. Zij stuurden eerder al een vragenlijst uit onder tweeduizend werkenden in allerlei verschillende beroepen. 19 procent gaf aan zich onveilig te voelen op de werkvloer. Dat percentage lag in de horeca, het toerisme, de retail, het transport, de beveiliging, de bouw en de schoonmaak een stuk hoger. In die sectoren voelt rond de 30 procent zich onveilig. “Hogeropgeleiden genieten vaak betere bescherming”, concludeerde CNV-voorzitter Piet Fortuin. 

‘Gasten snappen het niet’

Dit weekend bleek dat veel bezoekers van horecazaken zich ook niet aan de anderhalve meter houden. Uit een enquête van Koninklijke Horeca Nederland onder 450 horecaondernemers in Breda blijkt dat slechts 7 procent van de horecagasten zich aan de maatregelen houdt. Horecaondernemer Johan de Vos: “Gasten snappen niet dat je wel met elkaar in een vliegtuig kunt stappen, maar niet met elkaar in een kroeg mag zitten. En dat valt ook lastig uit te leggen, al helemaal als mensen twee biertjes op hebben”, zegt hij.  Volgens de enquête lukt het slechts een kwart van de horecazaken om zich aan de veiligheidsmaatregelen te houden, 89 procent van de gasten ergert zich aan die regels.  

Verkoopster Welles hoopt op betere bescherming, maar een reactie van Wibra blijft uit. FNV adviseert winkels om een beveiliger in te schakelen die alles in de gaten kan houden. Welles is daar enthousiast over: “Een beveiliger kan helpen om de agressie van klanten tegen ons te verminderen”. Detailhandel Nederland vindt het inschakelen van een beveiliger geen slecht idee, maar denkt dat niet alle winkeliers dat kunnen betalen. “Veel winkeliers hebben veel omzet verloren”, zegt de woordvoerder. Volgens hem zit de oplossing in het gedrag van de consument: “We moeten hen oproepen om de regels te blijven volgen”.

Lees ook: 

Het ontluiken van de economie kan beginnen, maar er is eerst nog veel te repareren

De economie krijgt dit jaar een hardere knauw dan in de nasleep van de kredietcrisis in 2009, berekent De Nederlandsche Bank. Wel begint Nederland deze zomer al aan een voorzichtig herstel.

Net afgestudeerden zien nauwelijks vacatures. Maar het komt goed, later

Voor net afgestudeerden is het nu moeilijk om aan een baan te komen. Maar een verloren generatie? ‘Het komt goed. Maar daar koop je nu even niks voor.’ 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden