Succesverhaal

Jarige betaalapp Tikkie groeit na vijf jaar nog steeds als kool

De betaalapp Tikkie op een mobiele telefoon. Met de app kunnen gebruikers betaaluitnodigingen naar elkaar versturen.  Beeld ANP XTRA
De betaalapp Tikkie op een mobiele telefoon. Met de app kunnen gebruikers betaaluitnodigingen naar elkaar versturen.Beeld ANP XTRA

Een gesplitste rekening op het terras, de inleg voor de Tourpool, maar steeds vaker ook een zakelijke transactie. In vijf jaar tijd heeft Nederland voor ruim 10 miljard aan tikkies betaald. En de teller loopt steeds sneller.

Op de dag dat de terrassen weer opengingen na de lockdown, beleefde Tikkie zijn drukste dag ooit. Liefst 416.000 betaalverzoeken verzonden gebruikers van de betaalapp op die 28ste april. Met woorden als ‘terras’ en ‘biertje’ als veelvoorkomend onderwerp. Een beetje verrast over die piek was Moreno Kensmil, hoofd marketing van Tikkie, naar eigen zeggen wel. Want open terrassen of niet, er golden die dag nog veel restricties en om 18 uur was het alweer uit met de pret. “Dat het meteen een recorddag was, geeft aan dat we tijdens de crisis zijn doorgegroeid.”

De populaire betaalapp onder de vleugels van ABN Amro was deze week op de kop af vijf jaar oud. Wie een bedrag van iemand tegoed heeft, kan via Tikkie simpel een link met een betaalverzoek versturen. De ontvanger kan met een paar telefoonklikken het gevraagde bedrag meteen voldoen. Het systeem kreeg snel navolging bij andere banken en werd in korte tijd een begrip. De app wordt vaak gebruikt om een rekening in de horeca te splitsen of om een particuliere verkoop te beklinken, maar ook het zakelijk gebruik neemt toe – juist ook in coronatijd.

Tikkie in de lockdown

“Tijdens de lockdown zijn veel horecagelegenheden gaan bezorgen. Of verkochten winkels via click en collect bij de deur”, somt Kensmil op. Situaties waarbij een pinautomaat voor ondernemers niet altijd de makkelijkste optie was. Een betaalverzoek via Tikkie kon dan als alternatief dienen. Het zorgde er mede voor dat de app ondanks de lockdown niet erg onder een coronadip te lijden had. “In het particuliere verkeer zagen we vooral dat de reden voor de tikkies verschoof: minder horeca, maar meer boodschappen. Of dat de rekening van een thuisbezorgmaaltijd werd gedeeld.”

Bovendien kwam Tikkie vorig jaar met twee nieuwe toepassingen voor ondernemers. Zo is het inmiddels bij sommige horecagelegenheden mogelijk om direct via Tikkie de rekening te voldoen door een QR-code op tafel in te scannen. Een andere noviteit is Tikkie Terug, waarmee het voor winkeliers makkelijker wordt om mensen direct geld terug te betalen.

Vaccinatie-oplichting

Met inmiddels 7 miljoen gebruikers is de app bijna niet meer weg te denken. Die bekendheid en laagdrempeligheid heeft ook een keerzijde: kwaadwillenden proberen er misbruik van te maken. Zo waarschuwde de Fraudehelpdesk in februari nog voor vaccinatie-oplichting. Oplichters die zich voordeden als ‘Team Thuiszorg’ of de GGD, belden mensen op met het verhaal dat zij voor versnelde vaccinatie in aanmerking kwamen. Hun werd via een nep-Tikkielink gevraagd een bedrag te betalen.

De boodschap is wat Kensmil betreft helder. “Betaal alleen een tikkie als je het betaalverzoek verwacht en de afzender vertrouwt.” Tikkie probeert het oplichters zelf moeilijk te maken, bijvoorbeeld door te checken of de naam en het bankrekeningnummer van gebruikers bij elkaar horen. “Maar dit soort gevallen gaan buiten ons om: mensen betalen geen tikkie, maar worden via zo’n link naar een andere site geleid. Dat is het nadeel van onze bekendheid: we zijn van een merknaam een soortnaam geworden.”

Een woordvoerder van de Fraudehelpdesk bevestigt dat. “Een app als Tikkie is gewoon veilig en voor oplichters niet eens zo laagdrempelig. Wat wel regelmatig gebeurt, is dat ze een bericht sturen met een link die op een tikkie lijkt, terwijl die dan leidt naar een site die betaalgegevens kan stelen. Veel mensen weten niet dat een tikkie altijd linkt naar tikkie.me: zie je dus iets als tikkie.nl of tikkie.com, dan moet je extra alert zijn.”

Lees ook:

In het café heb je Tikkie nu niet nodig, toch groeit het gebruik

De betaalapp Tikkie groeide in 2020 hard door, ook zonder horeca. Winst maakt ze nog niet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden