Bezoekersaantallen

James Bond kan de bioscopen niet redden: opnieuw een belabberd jaar

Het logo van James Bond op de Burlington Arcade in Londen.  Beeld AFP
Het logo van James Bond op de Burlington Arcade in Londen.Beeld AFP

Bioscopen hadden het zwaar door de langdurige lockdowns van de afgelopen twee jaar. De bezoekersaantallen daalden fors.

Koos Schwartz

De nieuwe James Bond trekt veel mensen naar de bioscoop, zowel in Nederland als wereldwijd. Maar het coronaleed bij de Nederlandse bioscopen is daarmee nog niet geleden. De verwachting is dat de bezoekersaantallen in heel 2021 als gevolg van de vijf maanden durende lockdown nog lager uitvallen dan vorig jaar, toen er ook een lockdown was – maar dan minder lang.

Door de coronacrisis liep het aantal bioscoopbezoeken vorig jaar fors terug: met 56 procent. De Nederlander ging in 2020 gemiddeld een keer naar de bioscoop, nog niet de helft van het gemiddelde daarvoor, blijkt uit onderzoek van ABN Amro. De in 2020 verkochte kaartjes waren goed voor een opbrengst van 151,6 miljoen euro. In 2019 was dat nog 347,6 miljoen. De omzet die bioscopen halen met de verkoop van drankjes en snacks zit daar nog niet in. Bij grote bioscoopketens zijn die goed voor 25 tot 30 procent van de totale omzet.

De opbrengst van vorig jaar zal dit jaar niet worden gehaald, verwacht econoom Gerarda Westerhuis van ABN Amro. Tot eind oktober lag de kaartverkoop nog 17 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat verlies wordt de komende twee maanden niet goedgemaakt. Westerhuis denkt dat 2022 wel beter zal worden, maar dat pas in 2023 de opbrengsten van 2019 weer in zicht komen. “Het herstel kost tijd. Dat komt onder meer doordat veel ouderen de bioscoop nog mijden”, zegt ze.

Streamingsdiensten

De bioscopen hebben er bovendien nog wat probleempjes bij. Films kijken via Netflix, Disney plus, HBO Max en andere streamingdiensten is in coronatijd populairder geworden. Bovendien wordt de tijd dat films exclusief in de bioscoop draaien – en nog niet gescreend kunnen worden – korter. Toch verwacht Westerhuis dat die exclusieve periode in de bioscoop zal blijven. Jongeren willen een nieuwe film graag in de bioscoop zien. Bovendien zijn maar weinig kijkers bereid om fors extra te betalen voor een nieuwe film die ze streamen. Om de film Black Widow op Disney Plus te zien moesten kijkers maar liefst 21,99 euro aftikken.

Om die toenemende concurrentie het hoofd te bieden, adviseert Westerhuis bioscopen te investeren in luxe, sfeer en beleving: in grote schermen, goed geluid, luxe stoelen en een breder aanbod van happen en dranken. Ook vertoningen op groot scherm van sportwedstrijden, concerten, opera- en balletvoorstellingen kunnen mensen naar de bios lokken, meent zij.

De bezoeken aan Nederlandse bioscopen mogen drastisch zijn afgenomen, elders in Europa was de terugval nóg groter. In landen als Ierland, Italië, Frankrijk, België en Spanje bedroeg die tegen de 70 procent of meer. Het Verenigd Koninkrijk spande de kroon: 75 procent minder bezoekers in 2020 dan in 2019. In 2021 is het bezoek er inmiddels wel hoger dan vorig jaar.

Lees ook:

Het loopt storm bij de bioscopen op de eerste dag van hun heropening

De Nederlandse bioscopen hadden het zaterdag, de dag van de heropening na bijna zes maanden coronalockdown, razend druk. Het Nederlandse epos De Slag om de Schelde alleen al trok 19.000 bezoekers, maar ook veel andere films waren tot de laatste stoel uitverkocht.

Scarlett Johansson sleept Disney voor de rechter vanwege streamen Black Widow

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden