Nieuws Duurzame supermarkt

Is er een markt voor Marqt?

Bij Marqt zijn biologische, lokale, verse en duurzame producten te koop. Beeld Lex van Lieshout

Marqt verkeert in zwaar weer. De keten van duurzame supermarkten is niet uniek meer.

De duurzame supermarktketen Marqt heeft financiële problemen en bezint zich op zijn toekomst. Marqt laat onderzoeken of het kan uitbreiden – of niet – of kan samenwerken met andere partijen. Volgens NRC Handelsblad staat Marqt te koop – de krant baseert zich daarbij op anonieme bronnen – maar Marqt bevestigt dat bericht desgevraagd niet. Het bedrijf houdt het op het ‘onderzoeken van strategische opties’.

Marqt opende zijn eerste vestiging in 2008 in Amsterdam en heeft achttien winkels, waarvan elf in de hoofdstad. De keten die veel biologisch voedsel verkoopt en veel met lokale leveranciers werkt, maakte sinds zijn oprichting nog nooit winst. In juni stapte de complete raad van commissarissen op en vertrok ook bestuursvoorzitter Joost Leeflang. Hij vervulde die functie nog geen jaar.

Een meningsverschil over de te volgen koers zou ten grondslag liggen aan hun vertrek. Volgens directeur Tjibbe Bouwer van Marqt wordt momenteel ‘goed en constructief’ overleg gevoerd met de aandeelhouders over de toekomst van het bedrijf.

Vestigingen gesloten

De raad van commissarissen bestond tot voor kort uit (vertegenwoordigers van) die aandeelhouders. Tot de aandeelhouders behoren het Triodos Organic Growth Fund en het investeringsfonds Social Impact Ventures. Begin deze week besloot Marqt twee van zijn grootste vestigingen, een in Amsterdam en een in Den Haag, te gaan sluiten. Het aantal Marqt-winkels daalt daardoor naar zestien.

Twee jaar geleden had Marqt nog grote plannen. Mede-oprichter en mede-aandeelhouder Quirijn Bolle zei toen te streven naar zestig vestigingen in Nederland. De afgelopen twee jaar zijn er echter maar een paar winkels bijgekomen. Dit jaar twee (in Amsterdam en Heemstede) en eind vorig jaar één (ook in Amsterdam). Die laatste winkel heeft de omvang van een buurtsuper, mogelijk het formaat winkel waarmee Marqt verder wil gaan. Marqt meldt dat de opening van twee nieuwe winkels ‘in de planning’ zit.

Retaildeskundige Paul Moers ziet het somber in voor Marqt. “Toen de initiatiefnemers in 2008 begonnen, kwamen ze met iets nieuws. Maar inmiddels is hun wereld compleet veranderd. Supermarkten als Albert Heijn en Jumbo verkopen nu meer biologische producten dan in 2008. Sommige daarvan, zoals melk, zijn soms goedkoper dan de gewone versies. Marqt is niet meer uniek en onderscheidend. Marqt is klein gebleven en kan geen grote inkoopvoordelen krijgen. En mensen bestellen hun boodschappen vaker via internet. Wat moet je dan met buurtwinkels die geen lage prijzen kunnen berekenen?”

Uitbreidingsmogelijkheden ziet Moers niet voor Marqt. “Marqt heeft een typisch Randstad-concept. Daar wonen de mensen die biologische producten willen, die het niet erg vinden daar extra voor te betalen. Maar in het noorden en oosten van het land zitten ze echt niet op Marqt te wachten.”

Samenwerken

In theorie zou Marqt kunnen samenwerken met andere ketens die biologische producten en natuurlijke voedingsmiddelen verkopen. Zo’n partij is Ecoplaza, dat veel meer winkels heeft dan Marqt en in alle provincies vestigingen heeft, op Zeeland na. Ekoplaza is onderdeel van groothandel Udea en kocht vorig jaar concurrent Natuurwinkel op, die toen 25 winkels telde. Een andere duurzame supermarktketen is de coöperatie Odin, met 23 winkels.

Lees ook:

Biologisch eten wordt steeds goedkoper en gangbaarder

Het prijsverschil tussen biologische en niet-biologische producten in de winkel wordt steeds kleiner.     

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden