Groene ambities

Investeerder hekelt ‘duurzaamheidsobsessie’ Unilever

De productie van Ben & Jerry’s ijsjes in een fabriek in Israël. Beeld Reuters
De productie van Ben & Jerry’s ijsjes in een fabriek in Israël.Beeld Reuters
Redactie Trouw

Levensmiddelenconcern Unilever is meer bezig met het tonen van zijn groene ambities dan met de algehele bedrijfsvoering. Dat is althans de mening van investeerder Terry Smith, een van de grotere aandeelhouders van het concern. Volgens hem is Unilever ‘de kluts kwijt’ en is het bedrijf geobsedeerd om zijn duurzame koers te laten zien.

Smith, die met zijn investeringsvehikel Fundsmith tot de top-15 van Unilever-aandeelhouders behoort, uitte zijn kritiek op de maker van onder andere Dove-zeep en Magnum-ijs in zijn jaarlijkse brief aan beleggers. Het aandeel Unilever verloor vorig jaar iets meer dan 5 procent van zijn waarde, waarmee het concern het slechtst presterende fonds was op het gebied van consumentengoederen in het aandelenmandje van Fundsmith.

Smith had in zijn brief onder andere kritiek op het besluit van Unilever om de verkoop van Ben & Jerry’s ijs in Israëlische nederzettingen in de bezette Palestijnse gebieden stop te zetten. De investeerder sprak van een ‘buitensporige focus’ op zaken die niets te maken hebben met de kernactiviteit van Unilever, namelijk voedingsmiddelen verkopen.

De Israëlische premier Naftali Bennett noemde de stap van Unilever destijds een ‘schaamteloze anti-Israël-beslissing’. Een aantal Amerikaanse investeerders besloot na de beslissing van Ben & Jerry’s om hun aandelen Unilever van de hand te doen. Volgen Smith zijn er wel meer ‘belachelijke voorbeelden’ die het ‘probleem’ illustreren.

De opmerkingen van Smith volgen op eerdere kritiek van investeerder Nick Train van Lindsell Train Investment Trust. Die schreef vorig jaar over ‘verpletterend zwakke’ prestaties van Unilever. Unilever wil niet op de brief ingaan, maar topman Alan Jope heeft al eerder gezegd dat bij Unilever elk merk een hoger maatschappelijk doel moet nastreven dan alleen winst maken. Merken die geen manier kunnen vinden om de samenleving of de planeet te helpen, zouden daarbij verkocht kunnen worden.

Lees ook:

Ben & Jerry’s wordt ook in Amerika inzet van Israëlische politiek

Toen ijsfabrikant Ben & Jerry’s in juli aankondigde geen ijs meer te verkopen in Israëlische nederzettingen, stond de Israëlische politiek op de achterste benen. Nu mengen ook Amerikaanse staten zich in de ruzie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden