Kwartaalcijfers

ING: 1,3 miljard naar stroppenpot, maar toch nog een beetje winst

Het kantoor van ING aan de Bijlmerdreef in Amsterdam. Beeld ANP, Koen van Weel

ING moest het afgelopen kwartaal 1,3 miljard euro in zijn stroppenpot stoppen, omdat veel leningen waarschijnlijk oninbaar zijn. Een kolossaal bedrag, maar erger wordt het waarschijnlijk niet. 

Met wereldwijd 55.772 werknemers, van wie driekwart nog altijd thuis werkt, worstelt ING zich door de crisis heen. De grootbank ziet dat de wereld door de coronacrisis verandert en het gedrag van zijn klanten ook. Er wordt veel gespaard, iets minder geleend, veel minder met cash geld betaald en veel meer met de mobiele telefoon. Een paar grote klanten van de bank zijn in acute problemen geraakt, veel kleine ook.

Natuurlijk ging donderdag bij de presentatie van ING’s resultaten in het tweede kwartaal alle aandacht naar de stroppenpot: de hoeveelheid geld die ING denkt kwijt te zijn aan eerder verstrekte leningen die waarschijnlijk niet kunnen worden terugbetaald. In het eerste kwartaal was dat 661 miljoen euro, een bedrag dat, gezien de verwachte diepte van de coronacrisis, niet al te hoog leek.

Over het tweede kwartaal kwam er een beduidend groter bedrag uit de bus: 1,3 miljard euro, zo meldde ING’s nieuwe bestuursvoorzitter Steven van Rijswijk, de opvolger van de naar de Zwitserse bank UBS vertrokken Ralph Hamers. Het is aanzienlijk meer dan de bedragen die ING in het crisisjaar 2009 opzij moest zetten: toen ging het om 852 miljoen in het tweede kwartaal en om 859 miljoen in het derde kwartaal. In heel 2009 moest ING leningen ter waarde van 2,9 miljard als ‘oninbaar’ bestempelen.

Van die 1,3 miljard euro komt 771 miljoen euro voor rekening van bedrijven die in serieuze financiële problemen verkeren: grote bedrijven zijn goed voor 463 miljoen, bedrijven in de detailhandel voor 309 miljoen. Namen van die klanten-in-problemen noemde ING niet, al is het een, niet door Van Rijswijk tegengesproken, publiek geheim dat het Duitse betaalbedrijf Wirecard, dat wordt verdacht van fraude op grote schaal, bij die grote bedrijven zit. Nederlandse bedrijven, onder meer in de horeca, de reisbranche en de detailhandel, zijn goed voor 120 miljoen aan (waarschijnlijk) oninbare leningen.

Een dikke 550 miljoen euro reserveerde ING voor leningen van bedrijven die nu nog geen betalingsproblemen hebben, maar die wel kunnen krijgen nu het crisis is. Bij al dat financiële leed meldde Van Rijswijk ook een soort van lichtpunt: als de economische vooruitzichten blijven zoals ze nu zijn – dat wil zeggen: als ze niet nog verder verslechteren – is het aannemelijk dat er in de komende kwartalen minder geld richting stroppenpot gaat dan in het afgelopen kwartaal. In andere woorden: het stroppenmaximum zou in de periode april-juni bereikt kunnen zijn.

Betaalpauze

Tot eind juni kregen 189.000 klanten van ING een holiday payment: zij hoeven tijdelijk geen rente te betalen op hun leningen. In totaal is daar ruim 18 miljard euro mee gemoeid. Dat aantal klanten kan nog stijgen, al zijn er ook die met terugbetalen zijn begonnen – of die uiteindelijk toch geen betaalpauze nodig bleken te hebben. Ondanks die betaalpauzes, de donaties aan de stroppenpot (1,3 miljard euro), de uitgaven voor het checken van klanten en hun transacties (663 miljoen euro) en een afschrijving op goodwill van eerder aangekochte bedrijven (310 miljoen euro), boekte ING toch nog een winstje in het tweede kwartaal: 299 miljoen euro. In april-juni 2019 was er nog een nettowinst van 1,3 miljard. Dividend betaalt ING niet uit; sinds de coronacrisis mogen banken dat niet.

Ander coronanieuws: consumenten sparen meer. De hoeveelheid geld op ING-spaarrekeningen steeg in het tweede kwartaal met 21 miljard euro, waarvan 8 miljard op Nederlandse rekeningen. Van ING’s klanten doet 41 procent zijn betalingen met een mobiele telefoon, 87 procent doet dat soms. Het aantal betalingen komt weer in de buurt van pre-coronatijden, zei Van Rijswijk, maar dat geldt niet voor internationale betalingen – onder meer omdat er minder wordt gereisd – en voor contante betalingen. Ook bij geldautomaten is het beduidend minder druk dan een jaar geleden.

Lees ook:

ING stoft de stroppenpot vast af

Crisis, minder inkomsten, betaalproblemen. De klanten van ING hebben eronder te lijden. De bank dus ook.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden