Nieuws Economie

Ikea is om: the bookbook wordt toch digitaal

Beeld REUTERS

“Eens in de zoveel tijd komt er iets voorbij dat onze manier van leven verandert.” Ikea-designer Jörgen Eghammer zei het een jaar of vijf geleden over de nieuwste Ikeacatalogus. Gedoopt: the bookbook. Een uniek ‘device’ zonder kabels, zelfs geen stroomkabels. Want de batterij is voor eeuwig opgeladen. Scrollen door de ruim 300 pagina’s dikke content gebeurt simpelweg met de wijsvinger. Bij al dit swipen komt nooit meer dat irritante zandlopertje in beeld. De content is namelijk al-tijd geladen. Nog een handigheidje: the bookbook past met zijn 7,3 inch aan breedte gewoon in een tas of rugzak.

The bookbook, een parodie op de zoveelste introductie van Apples macbook, e-book, iPad of iPhone, was in 2014 misschien wel een van de meest succesvolle Ikeacampagnes ooit. De papieren catalogus is niet hopeloos ouderwets, leek het bedrijf te willen zeggen. Maar vanaf dit jaar is the bookbook niet meer. Ikea stopt met de papieren uitgave van de catalogus in Nederland.

De Zweedse meubelgigant noemt het besluit “eigentijdser en verantwoordelijk”. Met wereldwijd 210 miljoen exemplaren in 38 talen behoorde de Ikeacatalogus tot een van de meest gedrukte boekwerken ter wereld. Maar 80 procent van de Ikeaklanten oriënteert zich voor zijn aankopen online, merkte de meubelwinkel. Dus tijd voor een rigoureuze, duurzame, online stap. Minder papier dus.

Voor degenen die nog net niet bij de deur postten om het nieuwste Ikeablad in ontvangst te nemen: niet getreurd. Voor uw wooninspiratie op papier kunt u terecht in de Ikeawinkel. En ja, daar is de Ikeacatalogus nog gewoon te vinden in de hal. Bij Delftenaren, die het Ikea Concept Center in hun stad hebben, valt-ie voorlopig zelfs nog op de mat.

Lees ook:

Ikea wil zijn miljard klanten bewuster maken

Uitleggen dat producten duurzaam zijn, is niet genoeg om groen leven te promoten, merkt Ikea. Soms werkt het beter om de spullen op een berg bij elkaar te leggen en goedkoop te maken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden