Coronacrisis

Huis-aan-huiskranten vragen om overheidssteun nu de advertentiemarkt is ingestort

De lokale journalistiek heeft dringend financiële steun van de overheid nodig, anders komen er circa vierhonderd huis-aan-huiskranten in groot gevaar. 

Dat schrijft de NNP, de branchevereniging van regionale en lokale huis-aan-huiskranten, namens alle uitgevers in een brief aan het kabinet. Huis-aan-huiskranten zijn gratis en drijven op advertenties. Door de coronacrisis is de advertentiemarkt volledig ingestort. 

De maatregelen die het kabinet tot nu toe heeft genomen, bieden enige soelaas maar houden er geen rekening  mee dat het voor een ongestoorde nieuwsvoorziening belangrijk is dat de huis-aan-huiskranten wekelijks blijven uitkomen. Zonder overheidssteun zullen veel huis-aan-huiskranten minder vaak kunnen uitkomen, aldus de uitgevers: één keer in de twee weken of in sommige gevallen zelfs nog maar één keer per maand.

“Er zijn nu al huis-aan-huiskranten die noodgedwongen minder vaak verschijnen omdat de kosten hoger zijn dan de advertentieopbrengsten”, zegt Roy Keller van brancheorganisatie NNP. “Hierdoor komt de lokale nieuwsvoorziening in gevaar juist in een periode dat de behoefte daaraan het grootst is.”

De uitgevers vinden dat het vooral nu essentieel is dat relevante informatie iedereen in de samenleving bereikt. Dat geldt voor informatie over de maatregelen van overheden, zowel landelijk als lokaal, maar ook voor het nieuws over de vele lokale initiatieven van organisaties en vrijwilligers om een helpende hand te bieden aan mensen die dat nodig hebben. Veel ouderen hebben extra hulp nodig, bij het doen van boodschappen of om eenzaamheid te vermijden. Huis-aan-huiskranten zijn bij uitstek geschikt om deze informatie bij iedereen thuis te brengen, aldus de uitgevers.

Nederland telt bijna vierhonderd huis-aan-huiskranten die wekelijks door zo’n 7,9 miljoen Nederlanders gelezen worden. Veel overheden gebruiken huis-aan-huiskranten om burgers te informeren over belangrijke regionale kwesties.

Lees ook: 

Minder inkomsten voor mediabedrijven

Nauwelijks nog reclames op tv, geen advertenties meer in de kranten. De media kampen met enorme gaten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden