Jaarcijfers Schiphol

Hoeveel kan Schiphol nog groeien? Het geduld van de luchthaven is op

Dick Benschop, CEO & president-directeur, en Jabine van der Meijs, CFO, geven een toelichting op de jaarresultaten van 2019 van Royal Schiphol Group. Beeld ANP, Evert Elzinga

Schiphol kan niet wachten totdat eindelijk duidelijk is met hoeveel vliegbewegingen de luchthaven per jaar mag groeien. 

Geduld? Nee, dat heeft de zichtbaar geïrriteerde Schiphol-topman Dick Benschop niet meer. Nog altijd heeft het kabinet geen duidelijkheid gegeven over de mate waarin Schiphol jaarlijks mag groeien. Al langer is bekend dat het gaat om 40.000 vliegbewegingen bovenop het huidige vliegplafond van 500.000 starts en landingen. Deze groei mag alleen in stapjes en moet verdiend worden door het reduceren van geluidshinder.

Maar om wat voor stappen gaat het? Gaat het om achtduizend extra bewegingen per jaar van 2021 tot en met 2025? Of om vijfduizend per jaar van 2021 tot en met 2028? Volgens Benschop wil niet alleen hij dat weten, maar ook partijen die anders denken over de groei van de luchthaven. “Iedereen denkt: zeg het nu!” Volgens Benschop zijn alle ingrediënten er om de knoop door te hakken. Waarom het dan toch zo lang duurt voordat Den Haag over de brug komt? “Mijn hypothese is dat het politiek lastig ligt.”

Luchthaven Lelystad

Het lastige is dat de besluitvorming over de groei van Schiphol weer samenhangt met de openstelling van vakantieluchthaven Lelystad. Dat is een moeilijke kwestie vanwege de extra stikstof die die opening oplevert. Minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat moet nog bedenken hoe het stikstofprobleem van de luchtvaart en van Lelystad in het bijzonder moet worden opgelost.

Ondertussen is Benschop zelf maar alvast aan de slag gegaan met een stikstofaanpak, die hij gisteren lanceerde. Erg lastig was dat niet, want veel maatregelen die al bedacht zijn om de CO2-uitstoot terug te brengen, helpen ook bij het terugdringen van stikstofoxiden. “Nu doen we die investeringen sneller dan gepland.” Het gaat onder meer om het gebruiken van walstroom voor vliegtuigen aan de gates en accu’s voor vliegtuigen die los staan. Benschop: “Dat is een reeds ontwikkelde techniek die we versneld gaan uitrollen in 2020 en 2021. Ook hebben we een elektrische taxibot hierheen gehaald om te testen met elektrisch taxiën. ”

Minder vliegbewegingen

Schiphol zag de omzet in 2019 stijgen naar 1,6 miljard euro. Een jaar eerder was dat nog 1,5 miljard euro. De luchthaven verdiende meer geld dankzij onder meer hogere havengelden, en parkeergelden. De winst steeg in 2019 naar 355 miljoen euro. Een jaar eerder was dat nog 279 miljoen euro.

Het aantal passagiers nam in 2019 toe met 0,9 procent tot 71,7 miljoen. Het aantal vliegbewegingen daalde met 0,5 procent naar 496.826. Dit kwam door de faillissementen van Jet Airways en Wow Air, waardoor er minder starts en landingen waren dan gepland.

Schiphol loopt op schema als het gaat om het veiliger maken van de luchthaven, zei Benschop. “Het gaat om 38 projecten, waarvan we er afgelopen jaar vijf hebben uitgevoerd, waaronder het aanpassen van taxibanen en van de verkeerstoren.”

Covid-19 op Schiphol

Wat als er een vliegtuig landt waarin een passagier zit die mogelijk besmet is met het Covid-19 virus? Of als er iemand in Nederland besmet blijkt te zijn die via Schiphol het land is binnengekomen? Op dat soort scenario’s studeert Schiphol sinds de uitbraak van het nieuwe Coronavirus. “Dat doen we in nauwe samenwerking met het RIVM en de GGD”, zei topman Dick Benschop vrijdag.  Schiphol is veel bezig met het voorlichten van reizigers en medewerkers, onder meer via een inloopspreekuur met artsen op de luchthaven. “Het gaat vooral ook om het gerust stellen van mensen.” Het aantal vluchten van en naar China is inmiddels drastisch teruggelopen. Ging het begin januari nog om honderd vluchten per week, inmiddels zijn dat er nog maar twintig. “We gaan de impact van het virus zien in de passagiersaantallen en ook in de vracht. De financiële gevolgen vind ik op dit moment niet zo belangrijk: het gaat ons allereerst om de gezondheid.”

Lees ook:

Krimpen in de luchtvaart is opeens geen taboe meer.

Altijd dook er weer ruimte op om Schiphol verder te laten groeien. Nu is dat automatisme doorbroken.

Schiphol kan krimpen én economisch relevant blijven.

Het kan wél: Schiphol laten krimpen tot 400.000 vluchten om de stikstofproblematiek te verkleinen, zonder dat de economische waarde van de luchthaven wordt aangetast. Aldus de Werkgroep Toekomst Luchtvaart.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden