Verlies KLM

Hoekstra zet KLM voor het blok: eerst voldoen aan eisen, dan pas staatssteun

Verlaten KLM-balies op Schiphol. KLM zit diep in de rode cijfers en steggelt met minister Hoekstra over de beloofde staatssteun.Beeld BSR Agency

KLM lijdt onverminderd zware verliezen. Het voortbestaan lijkt zelfs op het spel te staan door onenigheid met minister Hoekstra over de voorwaarden voor de eerder toegezegde overheidssteun.

De KLM-top zet de vakbonden onder zware druk om akkoord te gaan met het inleveren van loon, niet voor twee jaar, maar voor vijf. Vandaag om twaalf uur ‘s middags wil KLM de handtekening van de bonden. Zo hoopt de luchtvaartmaatschappij 3,4 miljard euro aan staatssteun veilig te stellen.

Het was de uitkomst van een dag die onder hoogspanning was komen te staan toen bleek dat minister Hoekstra (financiën) niet akkoord ging met het bezuinigingsplan dat KLM begin deze maand bij hem had ingeleverd. Dat plan had Hoekstra als voorwaarde gesteld voor die 3,4 miljard aan leningen en garanties: KLM moest 15 procent bezuinigen.

Dat plan kwam er vlak voor Hoekstra’s deadline van 1 oktober, na moeizame onderhandelingen met de acht vakbonden die bij KLM actief zijn. Maar aan een belangrijke voorwaarde voldeed het plan niet. De afspraken met de bonden lopen tot 2022. Maar de staatssteun loopt tot 2025 en daarom moeten die afspraken ook tot 2025 gelden, vindt Hoekstra.

Commitment-clausule

En dus moesten KLM en bonden gistermiddag opnieuw om de tafel om alsnog tot een bezuinigingsplan te komen dat genade vindt in Hoekstra’s ogen. De minister had al gemeld dat hij uiterlijk op 31 oktober wil beslissen over dat plan en de staatssteun die daarmee samenhangt. Dat is dus vandaag.

KLM legde de bonden gisteren een zogenoemde commitment-clausule voor die inhoudt dat zij een bijdrage blijven leveren om te voldoen aan de eisen van Hoekstra - al kan er over de exacte invulling nog gesproken worden. Zo wordt de looptijd van de afspraken dus min of meer opgerekt van twee naar vijf jaar.

“Het kan best zijn dat wij die verklaring morgen ondertekenen”, zegt Joost van Doesburg namens de twee FNV-bonden die bij de gesprekken betrokken zijn. “Maar als we geweten hadden dat de afspraken voor vijf jaar moesten gelden, hadden we andere afspraken willen maken. Over de precieze inhoud willen we straks dus opnieuw kunnen onderhandelen.”

Nieuw banenverlies

KLM staat er intussen bijzonder slecht voor, bleek gisteren ten overvloede uit de cijfers over het derde kwartaal. De luchtvaartmaatschappij leed een verlies van 234 miljoen euro, tegen ruim 500 miljoen winst vorig jaar in dit kwartaal.

Ook Air France-KLM als geheel lijdt zware verliezen Het concern sloot het derde kwartaal af met een verlies van 1,7 miljard euro. De omzet zakte met ruim twee derde op jaarbasis tot 2,5 miljard euro. Het aantal passagiers daalde met 71 procent tot 6,8 miljoen.

Die slechte resultaten kunnen tot nieuw banenverlies bij KLM leiden. Vóór het eind van het jaar verdwijnen er al 5000 banen, 15 procent van het totaal. Eerder al waarschuwde KLM-topman Pieter Elbers dat elke 10 procent dat het slechter gaat dan verwacht tot 1500 extra ontslagen zal leiden. De kans dat het die kant opgaat, wordt alleen maar groter.

Cadeautjes

Elbers herhaalde gisteren nog maar eens dat steun van de overheid ‘van cruciaal belang’ is voor het voortbestaan van KLM. Zonder geld uit de NOW-regeling (waarmee de overheid een deel van de loonkosten overneemt) was KLM’s verlies dit kwartaal zelfs op 500 miljoen uitgekomen. Maar veel belangrijker is dat steunpakket van 3,4 miljard euro.

Hoe dan ook zal er opnieuw onderhandeld moeten worden met de bonden, en dat bleek de afgelopen tijd lastig. Zo ergeren bijna alle bonden zich aan de voorkeursbehandeling die de piloten in hun ogen krijgen. Piloten zijn grootverdieners en moeten daarom van Hoekstra - ook dat was een voorwaarde - minstens 20 procent inleveren. Dat doen ze onder meer door af te zien van hun eindejaarsuitkering.

Maar in ruil daarvoor kregen ze vrije dagen én de garantie dat er geen ontslagen vallen. Noem je dat inleveren, vragen de andere bonden zich af - van wie de leden wél ontslagen boven het hoofd hangen. En dan kregen de piloten als dank ook nog cadeautjes als gratis reizen per business class.

Lees ook:

Met een akkoord over bezuinigen zet KLM een eerste stap op de lange weg naar herstel

KLM heeft een bezuinigingsplan naar minister Hoekstra gestuurd met steun van alle vakbonden. Maar daarmee is de vliegmaatschappij er nog lang niet.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden