Boekenverkoop

Het wordt druk in de boekenwinkel, maar past dat wel met de anderhalve meter?

De Maastrichtse boekhandel Dominicanen, onderdeel van Libris.  Beeld ANP
De Maastrichtse boekhandel Dominicanen, onderdeel van Libris.Beeld ANP

Boekhandelaren krijgen het weer drukker nu vakantiegangers op leesvoer jagen voor bij de caravan. Maar de toeloop baart winkeliers ook zorgen.

Met de vakantie voor de deur is het de hoogste tijd om op zoek te gaan naar een flinke stapel boeken voor op de camping. Normaal gesproken een heuglijk vooruitzicht: op naar de boekhandel en dan maar zien welke thrillers, romans en tijdschriften er mee op reis mogen. Maar met zo’n ontsmettingspompje voor de deur en een verplicht mandje is het spontane er wel af. 

En hoe moet dat met de anderhalve meter in die smalle gangpaden? “Er zijn ook heel veel klanten die het vervelend vinden als je dat allemaal niet doet”, zegt boekhandelaar Ad Peek van Van der Velde boekhandels. “Maar het vakantiekopen is voor ons een piekmoment. Daarom is onze grootste zorg of we alle klanten wel kunnen verwerken met die anderhalve meter.” 

Peek heeft negen winkels, inclusief de bekende zaak van Waanders In de Broeren, de boekenwinkel in de Broerenkerk in Zwolle. “Daar zijn ook winkels bij van 150 vierkante meter, dus dat is enorm passen en meten.” Peek vindt het een ‘bizarre situatie’ dat hij (‘Ik zit nu 44 jaar in het vak’) zich zorgen moet maken over te véél klanten. “Maar ik ben blij dat het weer op gang komt.”

Webwinkels gaan er met de buit vandoor

Want het was de afgelopen maanden huilen met de pet op in de Nederlandse boekhandels, zo blijkt uit recente cijfers van onderzoeksbureau GfK, in opdracht van Stichting Marktonderzoek Boekenvak. GfK hield een weekmonitor bij om zo van de boekenmarkt nauwgezet de temperatuur op te nemen. Verrassend zijn die cijfers niet. Als we de verkoopdata van alle fysieke boeken erbij pakken in de gemeten coronaperiode (week 11 tot en met week 22) dan zijn het de webwinkels die er met de boekenbuit vandoor gaan. 

De online omzet voor boeken van papier groeide in de lockdowntijd met 33 procent naar 14,3 miljoen euro. De boekhandel in de winkelstraat zag tegelijkertijd de omzet met 24 procent dalen (- 15,3 miljoen euro). Die online plus aan de ene kant maakt het verlies bij de winkels van steen niet helemaal goed voor de gehele markt: die komt uit op een verlies van 1 procent, oftewel 1 miljoen euro. Omdat de boekenmarkt vóór corona juist wat opleefde, schrijft de sector tot nu toe toch nog een plus van 4,5 miljoen euro (2 procent) ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Ouderen shoppen online

Boekhandelaar Peek merkt dat de stijgende lijn weer is ingezet, dat het vakantiegevoel er bij zijn klanten goed in zit: “Wij zijn gewoon weer aan het plussen!” Nou ja, gewoon. Hij vreesde dat de mensen nooit meer in dezelfde aantallen naar zijn winkels zouden komen na al dat thuiszitten en online boeken bestellen. Peek: “Boekwinkels moeten het voor een groot deel hebben van ouderen. Ik zag een onderzoek waaruit bleek dat ouderen het internet ontdekt hadden om te winkelen.” 

Peek doelt op recent onderzoek van vastgoedadviseur Colliers waaruit naar voren kwam dat een derde van de mensen tussen de 50 en 80 jaar van plan zei te zijn om ook na het virus meer via internet te kopen. Vooral boeken en tijdschriften via het web bestellen vonden ze handig, zei een deel van de ondervraagden. “Maar aan de drukte te zien valt dat gelukkig heel erg mee”, zegt Peek. 

Nee, de zorgen zitten echt in het afstand kunnen houden op piekmomenten als nu. “Ik zie nu al op tegen de feestdagen. In de laatste zes weken van het jaar behalen wij 20 procent van onze omzet. Ik vraag me af hoe we dat gaan doen.”

Lees ook:

Waarom de dominee boekverkoper werd

‘De Drukkerij’ in Middelburg is een van de grootste boekwinkels van het land. Eigenaar is een dominee. ‘Vroeger moest ik het met één boek doen, nu staan hier 50.000 titels.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden