Lege treinen en bussen

Het ov koestert de reizigers die het heeft, want klanten lokken mag het niet meer

Een rustige ochtendspits op station Den Haag Centraal.Beeld ANP

Spits is het niet meer in trein, tram, bus en metro sinds het coronavirus in Nederland is opgelaaid. Angst en ongemak zijn voorname redenen. En reizen aanmoedigen, dat mogen ov-bedrijven niet.

Met de jongste lockdown is het weer rustiger geworden in de treinen, bussen en trams van Nederland. Het ­dagelijkse aantal check-ins is met ruim 1,4 miljoen ‘bliebs’ per dag weer gedaald tot het niveau van afgelopen zomer. De sector breekt zich het hoofd over wat nu wijsheid is: de reizigers vasthouden die het wel wagen om met het openbaar vervoer te gaan of de mensen over de streep trekken die nog twijfelen. Of allebei.

Maurice Unck, algemeen directeur van de Rotterdamse vervoersmaatschappij RET, zegt dat hij het zal moeten doen met de situatie zoals die nu is: “Sinds de maatregelen weer zijn aangescherpt, is de generieke oproep: als je je niet hoeft te verplaatsen, doe het dan niet. Het actief aanmoedigen om bus, tram of metro te pakken, ligt dus niet voor de hand.”

De branche legde daarom onlangs de campagne ‘Het OV is OK’, om mensen het ov in te krijgen, alweer stil. Het enige dat Unck zijn klanten nu kan bieden, is zoveel mogelijk veiligheid. “Want er zijn ook reizigers die niet anders kunnen dan met het ov reizen. Zorgmedewerkers, bijvoorbeeld. Die moet je veiligheid bieden en dat doen we door bijvoorbeeld ­extra schermen te plaatsen in de bussen bij de chauffeurs, zodat ze nu ook voorin veilig kunnen instappen.” Een ander handig hulpje is de drukte-­indicator in de reisplanner en de app van de Ret.

Wellicht helpen de bevindingen uit een recent onderzoek de ov-bedrijven ook nog wat op weg. Het kennisplatform Crow legde, in samenwerking met onderzoeksbureau Goud­appel Coffeng, bloot wat er allemaal leeft aan angsten en twijfels onder reizigers. Dat zijn er nogal wat. Terwijl de coronagerelateerde thema’s werden voorgelegd in juli, toen juist weer begonnen was met versoepelingen.

Het onvoldoende afstand houden wekt de nodige irritatie op

De bevraagde reizigerspanels – vier stuks – liepen ten eerste aan tegen het gebruik van de verplichte mondkapjes. Die vinden ze niet prettig om te moeten dragen, maar ze storen zich ook aan de manier waarop medereizigers omgaan met de draagplicht. Het niet of verkeerd dragen van een mondkapje komt te vaak voor, menen de panels. Ook het onvoldoende afstand houden wekt de nodige irritatie.

Veel deelnemers aan het onderzoek vonden dat de vervoerders nog onvoldoende controleren op het na­leven van de regels. Alleen al de aanwezigheid van ov-personeel wordt daarbij als helpend ervaren. Het inzetten van schoonmakers in het zicht van reizigers, zoals onder meer NS, Ret en Connexxion doen, zorgt voor een groter reinheidsgevoel, zeiden de deelnemers in ‘discussiegroepen’ en ‘diepte-interviews’.

“Ik denk dat dat nu ook onze ­belangrijkste taak is als branche”, zegt Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging OV.NL: “De reizigers tonen dat het veilig kan. En het kan, want er zijn geen brandhaarden in het openbaar vervoer. Door het aanbrengen van extra beveiligde schermen bij de chauffeurs kunnen mensen ook weer voorin de bus instappen en een kaartje kopen bij de chauffeur. Zo maken we weer contact met elkaar en dat contact zorgt er weer voor dat mensen zich beter aan de maatregelen houden.”

Lees ook:

Het ov lokt zijn reizigers terug. ‘We kunnen altijd ingrijpen’

Met een grootscheepse campagne proberen ov-bedrijven de reizigers weer de bus, tram, trein en metro in te krijgen. Maar wordt het dan niet te druk?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden