Lease-auto'sLease-auto's

Het Nederlandse Lightyear heeft eerste grote bestelling binnen voor 'rijdende zonnepanelen’

Het model van de Lightyear One. Beeld
Het model van de Lightyear One.

Na aarzelende beginjaren ziet de toekomst er voor het Nederlandse zonne-automerk Lightyear hoopgevend uit. Massaproductie komt in zicht.

Joost van Velzen

De Nederlandse autofabrikant Lightyear kan een flinke order tegemoet zien. De producent van personenwagens die rijden via zonne-energie mag van opdrachtgever Leaseplan vijfduizend exemplaren bouwen van de Lightyear Two, het tweede model van het bedrijf. Van het eerste type, de Lightyear One, bestelde de leaseonderneming ook al honderden auto’s voor de vergroening van het wagenpark van Leaseplan.

LeasePlan is met zo’n 1,8 miljoen auto's in 29 landen één van de wereldleiders op het gebied van mobiliteit. De deal stemt mede-oprichter en ceo Lex Hoefsloot optimistisch over de toekomst van zijn automerk. “Supergaaf. Dit is voor ons een bevestiging dat we op de goede weg zijn”, vertelt hij aan de telefoon. “Hoe meer bewijs van vraag je hebt, hoe eerder ook andere potentiele opdrachtgevers geïnteresseerd zullen zijn.”

Lightyear, gevestigd op de automotive campus in Helmond, heeft inmiddels driehonderd medewerkers in dienst. Die kunnen nog altijd niet aan het echte productiewerk beginnen. Van de One gaan volgend jaar de eerste kleine duizend exemplaren in productie. Verwacht wordt dat van het tweede model in 2024 of 2025 de eerste zonneauto's van de band rollen.

Breed publiek

Hoefsloot verwacht dat met de Leaseplan-deal de massaproductie op gang zal komen, waardoor de prijs van de auto's naar beneden kan. Nu kost het eerste model - een langwerpige coupé - nog een slordige 120.000 euro exclusief belasting. De door Leaseplan bestelde Two heeft een vanafprijs van 30.000 euro. “We willen niet blijven hangen in het beeld dat we er zijn voor de exclusieve markt. De bedoeling is juist om auto's voor een breed publiek te kunnen maken.”

Het automerk wil zijn modellen in eerste instantie gaan verkopen in Europa en de VS. Maar omdat in Afrika en landen in het Midden-Oosten vaak de zon schijnt, ligt ook die markt op termijn voor de hand. Een Ligtyear-auto is een soort rijdend zonnepaneel.

Leaseplan-baas Tex Gunning zegt de bestelling vooral gedaan te hebben om de angst voor een te beperkt rijbereik bij zijn klanten weg te nemen. “Dat is met Lightyear nu verleden tijd, net als het moeten vinden van een beschikbaar laadpunt. Dit is een enorme doorbraak in het elimineren van uitstoot van wegvervoer.”

Rondjes op een testcircuit

Tijdens een test in Duitsland, afgelopen zomer, kwam de Lightyear One 710 kilometer ver zonder laden. De auto reed negen uur lang rondjes op een testcircuit met een gemiddelde snelheid van 85 kilometer per uur. De One gebruikt twee keer minder energie dan een batterij-elektrische Tesla.

Lightyear - opgericht door vijf oud-studenten van de TU Eindhoven, onder wie Hoefsloot - haalde dit jaar al zo'n 100 miljoen euro op bij investeerders en sloot samenwerkingsverbanden met chipmakers.

VDL Gaat definitief geen auto’s bouwen van Canoo

Het zat er al aan te komen en het is nu definitief: autofabrikant VDL Nedcar gaat geen elektrische auto’s bouwen voor het Amerikaanse merk Canoo. Dat heeft de top van het bedrijf uit de VS besloten. Het plan was aanvankelijk om in het Limburgse Born elektrische busjes te bouwen voor het jonge merk. Canoo ziet bij nader inzien meer heil in het bouwen van zijn auto’s in de VS. Dat vindt Canoo minder riskant en levert daar ‘banen en innovatie’ op. Wel blijft Canoo samenwerken met de eigenaar van de assemblagelijn, het industrieel concern VDL Groep.

De annulering betekent dat het bedrijf van de familie Van der Leegte 25 miljoen aan voorschot moet terugstorten naar Canoo. Bovendien zal VDL verder op zoek moeten naar een nieuwe opdrachtgever. De BMW Groep, nu nog opdrachtgever, wil na 2023 geen modellen meer van BMW en Mini laten bouwen door VDL. De banden tussen VDL en Canoo zijn overigens niet doorgesneden: De Nederlanders kopen zich voor 7,5 miljoen euro in bij de Amerikanen.

Lees ook:

Elektrisch autobedrijf Canoo wil van productie bij VDL Nedcar af

De Amerikaanse producent van elektrische auto’s Canoo verwacht toch geen voertuigen bij autobouwer VDL Nedcar in het Limburgse Born te laten bouwen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden