Coronavirus

Het Nederlands bedrijfsleven begint het coronavirus te voelen

Containers in Shanghai, China. Beeld Reuters
Containers in Shanghai, China.Beeld Reuters

Nu de bevoorrading stokt, beginnen Nederlandse bedrijven als Coolblue ook last te krijgen van het nieuwe coronavirus.

Elisa Hermanides

Het Nederlandse bedrijfsleven begint de gevolgen van het nieuwe corona­virus te voelen. Het aantal bedrijven dat een beroep wil doen op de zogeheten deeltijd-WW is de afgelopen dagen toegenomen. Hadden er dinsdag nog maar 36 bedrijven een aanvraag gedaan bij het ministerie van sociale zaken, inmiddels zijn dat er honderd.

Het nieuwe coronavirus is door het kabinet aangeduid als een buitengewone omstandigheid, waardoor het mogelijk is voor bedrijven om hun personeel minder te laten werken. Voor de niet-gewerkte uren kan dan een WW-uitkering worden aangevraagd bij uitkeringsinstantie UWV.

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft besloten om de missie van Nederlandse waterexperts naar Thailand en Maleisië uit te stellen vanwege het virus, vertelt een woordvoerder. “Maar de handelsmissie naar Indonesië gaat nog wel door. Het wordt per geval bekeken.”

Het aantal vragen dat de Rijksdienst over het virus krijgt, valt erg mee. “Ondernemers kloppen in eerste instantie meestal aan bij de betreffende ambassades en consulaten”, zegt een woordvoerder. “Wat ook meespeelt: Italië is nog maar net een probleem en China is ver weg. Bovendien hebben de meeste ondernemers die zaken doen met China rekening gehouden met het Chinese Nieuwjaar en dus wat grotere voorraden aangelegd.”

Toch ontstaan er hier en daar problemen in de logistiek. Zo werd dinsdag bekend dat webwinkel Coolblue zijn prijzen verhoogt en zijn reclames gestaakt omdat de aanvoer van artikelen uit China stokt. Winkelketens als Blokker, Action en Hema hebben vooralsnog geen problemen de schappen te vullen, al voorziet Blokker wel vlak voor de zomer problemen voor de levering van bepaalde producten.

Ondertussen lijkt het erop dat het logisiek met China weer iets beter gaat, nadat er aanvankelijk een grote daling was in het aantal schepen en vrachtvliegtuigen dat Nederland aandeed. De terminals en loodsen in China zijn echter nog steeds verstopt en ook is er daar nog onvoldoende personeel.

Verladersvereniging Evofenedex verwacht dat ondernemers die hun keten van toeleveranciers niet goed kennen nog voor onaangename verrassingen komen te staan als daar een Chinese schakel in blijkt te zitten.

Lees ook:

Corona-epidemie kan de Chinese economie hard raken, en dat gaan wij ook merken

Dat de Chinese economie lijdt onder het rondwarende coronavirus is duidelijk. Hoe groot is die schade en wat gaat de rest van de wereld ervan merken?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden