Arbeidsmarkt

Het lukt het UWV nauwelijks om werklozen weer aan een baan te helpen, toch spreekt directeur Tof Thissen van een succes

Tof Thissen, directeur van UWV-Werkbedrijf, wil weten welke vormen van hulp aan WW’ers helpen en welke niet.   Beeld Patrick Post
Tof Thissen, directeur van UWV-Werkbedrijf, wil weten welke vormen van hulp aan WW’ers helpen en welke niet.Beeld Patrick Post

Het lukt het UWV nauwelijks om werklozen weer aan een baan te helpen. Maar wel om ze een goed gevoel te geven. ‘En dat is goud waard, als je weet dat de overheid je niet afschrijft’, zegt Tof Thissen, directeur van UWV-Werkbedrijf.

Hij wilde het bewijzen, toen hij begon bij uitkeringsinstituut UWV in 2015. Voor eens en altijd. Dat het begeleiden van werklozen écht werkt. Nu ligt het resultaat van een groot onderzoek er. En dat valt tegen. Met hulp van UWV-adviseurs komen hooguit 2 procentpunt meer werklozen aan een baan, vergeleken met de groep zonder hulp. Toch spreekt UWV-directeur Tof Thissen van een succes.

“Ik ben het meest trots dat de klanttevredenheid van mensen die wij helpen flink omhoog is gegaan. Dat mensen weer merken dat de overheid hen ziet, dat wij burgers de moeite waard vinden om in te investeren. Dat doet wat met je. Dan denk je: hé, ik doe ertoe. Dan ga je net wat rechter op zitten, wat weer kan helpen bij een sollicitatiegesprek”, vertelt Thissen enthousiast. “Het doet wat met je eigenwaarde.”

Het UWV kreeg in 2017 160 miljoen euro extra voor extra dienstverlening aan mensen met een WW-uitkering. Dit in de hoop hen sneller uit de uitkering te krijgen. Het UWV besloot aan 80 procent van de 225.725 mensen die in 2018 in de WW terechtkwamen hulp aan te bieden. De andere 20 procent kreeg dit aanbod niet. Nu blijkt dat 63,8 procent van de groep WW’ers die hulp kreeg binnen twaalf maanden weer werk heeft. In de controlegroep die het UWV helemaal met rust liet, lag dat op 63,2 procent. Een verschil van 0,6 procent.

Dure re-integratie

Met 160 miljoen euro zijn in 2018 dus ruim tweeduizend mensen in de WW aan werk geholpen. Dat is een investering van 80.000 euro per persoon. “Zo moet je niet rekenen”, reageert Thissen. “Van die 160 miljoen bleef uiteindelijk 77 miljoen over voor persoonlijke dienstverlening aan 144.000 mensen. Dat betekent dat we voor 535 euro per werkzoekende persoonlijke aandacht kunnen inzetten. En los van het aantal mensen dat daardoor werk vond, zijn er ook mensen die er dankzij het gesprek met onze adviseurs achter kwamen dat zij helemaal niet in de WW horen.”

Deze mensen stroomden uit naar de Ziektewet of naar de Wia. Thissen: “Het is belangrijk dat we dat nu weten. Dat er veel kansarme werklozen zijn bij wie het ook fysiek of mentaal even niet lukt om weer aan de slag te gaan. We moeten ons om deze mensen bekommeren. Dus moeten we nu kijken hoe we ze beter kunnen helpen, met andere middelen, zoals jobhunting.”

Intensieve dienstverlening

Ook is volgens het UWV het percentage hoger dan 0,6 doordat veel WW’ers in de onderzoeksgroep al uitstroomden voordat er überhaupt hulp werd aangeboden. Die mensen tellen zij niet mee. En als je er dan een ingewikkelde berekening op los laat, kom je op een effect van 2 procentpunt. Dat betekent dat van de 100 werkzoekenden er dankzij de inzet van persoonlijke dienstverlening 2 extra binnen twaalf maanden aan het werk zijn.

Vooral jonge en kansrijke mensen hebben baat bij begeleiding. Dat er weinig tot geen effect is van hulp voor de groep met een kleine kans op werk, is in lijn met eerder onderzoek, meldt onderzoeksbureau Seo. “Lichte vormen van dienstverlening, zoals gesprekken en workshops, vergroten de baankansen van mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt nauwelijks”, melden de onderzoekers.

Minister Wouter Koolmees van sociale zaken noemt de resultaten in een brief aan de Tweede Kamer ‘gematigd positief’. Hij blijft erbij dat persoonlijke dienstverlening aan WW-gerechtigden belangrijk is. “Dat doet recht aan de behoefte vanuit de maatschappij aan meer persoonlijk contact tussen de overheid en de burger.”

Het Werkbedrijf

Tof Thissen is directeur bij het Werkbedrijf van het UWV, waar 6300 mensen werken. 2665 daarvan houden zich bezig met de WW-dienstverlening. Een andere belangrijke groep zijn mensen met een arbeidsongeschiktheidsuitkering (Wia, Wajong, WAO). “Maar eigenlijk zijn we er voor alle mensen die geen werk hebben.” Verder houdt het Werkbedrijf informatie over de arbeidsmarkt bij en rapporteert hierover. Ook helpt ze bij faillissementen en ontslagaanvragen van bedrijven.

Lees ook:

Begeleiden van werklozen heeft bitter weinig effect

Alle denkbare maatregelen om werklozen aan een baan te helpen, zijn zo goed als zinloos. Dat valt op te maken uit het onderzoek ‘Kansrijk arbeidsmarktbeleid’ van het Centraal Planbureau (CPB) uit 2016.

Miljarden voor werkzoekenden helpen niet

De re-integratie van werklozen met afstand tot de arbeidsmarkt is mislukt. Al decennia wordt er door de overheid jaarlijks gemiddeld 2 miljard euro uitgegeven om moeilijk plaatsbare werkzoekenden aan werk te helpen, maar tevergeefs.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden