Lelystad Airport

Het is beloofd: vliegveld Lelystad gaat open. Of komt van uitstel afstel?

De nieuwe terminal van Lelystad Airport is al klaar.  Beeld ANP
De nieuwe terminal van Lelystad Airport is al klaar.Beeld ANP

Van uitstel komt afstel, hopen de tegenstanders van Lelystad Airport. Maar het geduld van Schiphol, eigenaar van het vliegveld in de polder, raakt op.

“Schiet nou eens op.” Schiphol-topman Dick Benschop schiet zelden uit z’n slof en ook deze oproep, vorige week in een radio-interview, werd op beminnelijke toon uitgesproken. Maar zijn boodschap aan het kabinet was duidelijk, en de ergernis die eronder zat ook: maak de beloftes over Lelystad Airport waar. “Maak de procedure af, dan kunnen we aan de slag.”

De laatste belofte van het kabinet, eind maart, is dat vliegveld Lelystad in november 2021 open mag – en dat was al de vierde keer dat de opening werd uitgesteld. Maar de coronapandemie had het vliegverkeer toen al stilgelegd, en voor de ChristenUnie was dat reden om Lelystad opnieuw ter discussie te stellen. 

Ook als het vliegverkeer op gang komt, is Lelystad als ‘overloopluchthaven’ van Schiphol voorlopig niet nodig, vindt de kleinste coalitiepartij. Zij gaat ervan uit dat de beslissing over Lelystad door een volgend kabinet zal worden genomen, en omdat ook coalitiegenoot D66 niet staat te popelen om zo’n besluit te nemen, ligt nieuw uitstel op de loer. Vandaar de ergernis van Benschop.

De week was voor de voorstanders van Lelystad Airport al niet fijn begonnen. De luchtverkeersleiding op dat vliegveld is al actief, meldde het tv-programma ‘Nieuwsuur’, en dat kost 4,4 miljoen euro per jaar. Terwijl op het vliegveld alleen maar lesvliegtuigjes en hobbypiloten opstijgen en landen. Zo zijn de luchtverkeersleiders straks goed ingewerkt, vindt minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur). Maar D66-Kamerlid Jan Paternotte vroeg zich af: “Kunnen we die mensen niet wat beters te doen geven?” En Suzanne Kröger (GroenLinks) noemde deze ‘geldverspilling’, “tekenend voor de halsstarrigheid waarmee de minister vasthoudt aan dit vliegveld”.

Een grens gepasseerd

Bij Schiphol – die eigenaar is van Lelystad Airport en er al 111 miljoen euro in investeerde – raakt het geduld intussen op. De groeiende ergernis bleek eind vorige maand ook al, toen de Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen (SATL) aangifte deden bij het Openbaar Ministerie tegen een aantal topambtenaren, de directie van Lelystad Airport en een paar adviesbureaus: die zouden bewust hebben gesjoemeld met cijfers om de neerslag van stikstof rond het vliegveld laag te houden.

Schiphol reageerde getergd. “Door aangifte te doen wordt een grens gepasseerd”, liet de directie weten in een schriftelijke verklaring. “De integriteit van collega‘s, de overheid en onafhankelijke experts wordt hiermee ernstig in twijfel getrokken. Dat vinden wij onacceptabel.”

Volgens SATL is er geen sprake van vergissingen door het ministerie en zijn feiten en cijfers met opzet verdraaid of achtergehouden. Het gevolg daarvan is dat de voorspelde stikstofdepositie zo laag leek dat het vliegveld geen natuurvergunning nodig heeft. Ten onrechte, berekende SATL: Lelystad heeft wél zo’n vergunning nodig.

Geluidsoverlast onderschat

Het was niet de eerste keer dat het kabinet SATL op zijn weg vond. In 2017 wees voorzitter Leon Adegeest toenmalig staatssecretaris Dijksma al op rekenfouten in de milieu-effectrapportage over de aanleg van Lelystad Airport: de toekomstige geluidsoverlast werd onderschat. Het duurde even, maar Dijksma gaf hem uiteindelijk gelijk. Dat leidde niet tot grote veranderingen in de plannen, wel tot een jaar uitstel.

Op iets dergelijks hoopt Adegeest nu weer. De natuurvergunning voor Lelystad Airport is inmiddels aangevraagd, maar SATL wil elke gelegenheid aangrijpen om die aan te vechten, en dat kan leiden tot langslepende juridische procedures. “In de samenleving proef je groeiende twijfel: moeten we wel zoveel vliegen?”,  zegt Adegeest. “En hebben we vliegveld Lelystad dan wel nodig, of was dat van meet af aan een slecht plan? Van uitstel komt dan hopelijk afstel.”

Schiphol-topman Benschop wil van geen uitstel horen. Vier kabinetten op rij hebben ingezet op het openen van Lelystad Airport, het moet nu maar eens gebeuren, vindt hij – coronadip of niet. Want het gaat niet alleen om aantallen vluchten, maar ook om het scheiden van functies: Schiphol is het internationale knooppunt, Lelystad is er voor de vakantievluchten. Langer wachten is nergens goed voor, zegt Benschop, “alle voorwaarden zijn vervuld.”

Lees ook:

De opening van vliegveld Lelystad raakt nog verder uit zicht

De ChristenUnie gaat ervan uit dat de opening van Lelystad Airport op de lange baan geschoven wordt. Door de coronacrisis kan het vliegveld niet aan de gestelde voorwaarden voldoen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden