Overnames

Het familiebedrijf is populair bij investeerders, de kinderen van de eigenaar vinden dat vaak wel best

Afgelopen zomer verkocht de familie Deen zijn supermarktketen. Beeld Hollandse Hoogte /  ANP
Afgelopen zomer verkocht de familie Deen zijn supermarktketen.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Het geld klotst tegen de plinten en dus kopen investeerders veel bedrijven op. Ook familiebedrijven, waarvan de kinderen sowieso weinig zin hadden om hun ouders op te volgen.

Met de historisch lage rente is het voor grote investeerders niet aantrekkelijk om hun geld op de bank te zetten. Nee, zij zetten dat geld liever ‘aan het werk’. Investeren dus, bijvoorbeeld door bedrijven op te kopen. Er worden momenteel veel bedrijven overgenomen. Heel veel, zeggen overnamespecialisten.

Ook veel familiebedrijven gaan van de hand, ziet Ruud Loos van advieskantoor BDO. Binnenkort organiseert hij hierover een symposium, waarin hij dieper in gaat op recent onderzoek van het Erasmus centre for family business (ECFB).

Eigendomsstrategie

Daaruit blijkt dat familiebedrijven goed moeten nadenken over hun ‘eigendomsstrategie’. Dat is jargon voor: moet het hele bedrijf in eigen handen blijven of kan het slimmer zijn om het deels of helemaal te verkopen? Die vragen spelen vooral tijdens een crisis, zoals die rond corona vorig jaar.

De onderzoekers keken naar ruim 1200 Europese bedrijven (waarvan iets minder dan de helft een familiebedrijf) tussen 2007 en 2011, zodat ze konden zien hoe die reageerden op de financiële crisis. Voor de overlevingskansen van een bedrijf blijkt het nuttig te kunnen zijn om een deel van de onderneming te verkopen.

Zo komen er via de kopers, zoals een investeringsmaatschappij, nieuw geld, nieuwe energie en soms ook nieuwe expertise binnen. Voor andere familiebedrijven kan het noodzakelijk zijn zélf bedrijven over te nemen, om zo sterker te staan in de markt. De boodschap van het onderzoek: doe íets of denk er in elk geval over na.

Een mooie prijs

Dat advies lijken die familiebedrijven ter harte te nemen. Peter Rikhof, oprichter van online overnameplatform Brookz.nl, ziet al een paar jaar dat veel familiebedrijven in de verkoop gaan. Zijn site werkt als een soort marktplaats voor eigenaren die van hun bedrijf af willen. “Er is heel veel geld in omloop en investeerders hebben daarom vraag naar bedrijven. Eigenaren kunnen een mooie prijs krijgen”, zegt hij.

“Tegelijkertijd zie je bij familiebedrijven minder animo bij de kinderen om de zaak te gaan leiden. Ik schat dat slechts in één op de vijf families nog iemand opstaat die de onderneming wil overnemen.” Kinderen gaan tegenwoordig liever hun eigen gang, ziet Rikhof. “Ze zetten een eigen bedrijf op. Of ze hebben net iets te vaak gezien dat pa altijd maar met werk bezig was en willen dat niet voor zich zelf.”

Koersvaster

Familiebedrijven staan er om bekend dat ze tijdens een crisis ‘stilzitten als ze geschoren worden’, in de woorden van Loos. Ze zijn koersvaster, laten zich in de bedrijfsvoering niet alleen leiden door financiële motieven en harde economische inzichten, maar ook door loyaliteit aan hun werknemers. “Die ontslaan ze tijdens een crisis misschien minder snel dan andere bedrijven. Deels ook omdat ze die werknemers bij wijze van spreken daarna nog tegenkomen in het café of op de voetbalvereniging.”

Wat minder ‘hard en berekend’, dus. Dat hoeft niet slecht te zijn voor het bedrijf, zegt Loos. “Veel bedrijven zitten nu met grote personeelstekorten omdat ze hun werknemers vorig jaar te snel hebben ontslagen toen het economisch even tegen zat. Familiebedrijven die het wat langer uitzongen met hun mensen, hebben daar nu profijt van.”

Rigoreuzer

Maar wat minder stilzitten tijdens het scheren kan volgens Loos geen kwaad. Dat deed Fietsvoordeelshop.nl, zegt hij, een fietsbedrijf van de familie Vriend, opgericht in 1972, dat onlangs wilde uitbreiden. De familie deed dat door een belang te verkopen aan een ander familiebedrijf in de vervoersector, het grotere Louwman Groep. “Zo kon Fietsvoordeelshop.nl groeien van enkele fietsenzaken naar een bedrijf dat in het hele land actief is.”

De familie achter de Noord-Hollandse supermarktketen Deen pakte het rigoureuzer aan: die zag in dat ze enorm had moeten investeren om de concurrentiestrijd met Albert Heijn en Jumbo aan te kunnen gaan, waarop ze de supermarktpoot verkocht. “Nu gaan ze door met hun vastgoedtak”, zegt Loos. “Nog steeds een familiebedrijf, maar meer klaar voor de toekomst.”

Lees ook:

De merknaam is goud waard voor oude familiebedrijven als Dior, Mars of Heineken

Familiebedrijven met een rijke historie doen het beter als ze hun merknaam goed uitventen, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Toch liggen tal van gevaren op de loer.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden