Coronacrisis

Het Chinese BYD maakt nu mondkapjes en ontsmettende gel in plaats van auto's

In de Volkswagenfabriek in Zwickau worden in een doorsneejaar zo’n 250.000 voertuigen geproduceerd. Beeld EPA

De ene na de andere autofabrikant sluit de fabrieken om het coronavirus buiten de deur te houden. Ook stokt de aanvoer van onderdelen. In de autobranche grijpt alles immers in elkaar.

De grootste autofabriek van de wereld staat in Ulsan, een havenstad aan de zuid-oostkust van Zuid-Korea. Op het gigantische complex worden doorgaans dagelijks 5800 Hyundai’s gebouwd door zo’n 32.000 werknemers. In een normaal jaar worden vanuit Ulsan 1,4 miljoen nieuwe auto’s verscheept naar de rest van de wereld. Ter vergelijking: de Volkswagenfabriek in het Duitse Zwickau produceert in een normaal jaar zo’n 250.000 voertuigen, die in Wolfsburg 700.000.

Maar het is geen normaal jaar. Het is een coronajaar. Voor Hyundai, voor VW en voor de rest van de wereld. En dus gaat ook de ene na de andere autofabriek op slot. In de eerste plaats natuurlijk om de gezondheid van het personeel. In de tweede plaats omdat de auto-indus­trie zo internationaal is, met toeleveranciers in alle uithoeken van de wereld.

Alles grijpt in elkaar in deze branche. Als het in China stokt, stokt het overal. Zo ligt het Ulsan-complex in Zuid-Korea nu volledig stil omdat veel onderdelen uit China komen. Die aanvoer ligt nu lam, waardoor 25.000 medewerkers met gedwongen verlof zijn gestuurd. In China zelf is de elektrische autofabrikant BYD (Build Your Dreams) overgegaan op de productie van mondkapjes en ontsmettende gel.

In Europa zijn de maatregelen die automobielbedrijven nemen al even drastisch. De Volkswagen Groep, de grootste autoproducent ter wereld, legt zijn Europese fabrieken grotendeels stil. Volgens de ondernemingsraad van het bedrijf – dat ook merken heeft als Audi, Seat, Skoda en Porsche – is de gezondheid van het personeel in het geding, zeker nu enkele werknemers van het concern het virus hebben. Andere automobielbedrijven maakten al eerder bekend fabrieken voorlopig te sluiten.

‘Stellen mensen hun aankoop uit of stellen ze die af?’

In het zwaar door het coronavirus getroffen Italië probeerden fabrikanten als Fiat-Chrysler Automobiles en sportwagenbouwer Lamborghini zo lang mogelijk door te gaan met de productie, maar inmiddels ligt ook daar de boel stil. Ook Ferrari bouwt voorlopig even geen dure sportwagens in zijn fabrieken in Modena en Maranello. De twee grote Franse autobouwers Renault en PSA (Peugeot, Citroën, Opel, DS) hebben hun fabrieken zowel in eigen land als elders in Europa stilgelegd.

Rico Luman, sectoreconoom automotive bij ING: “De auto-industrie is een vitale sector voor de industrie. Het is niet alleen het in elkaar zetten van een auto, het is ook de hele keten met toeleveranciers.” Volgens Luman zal het effect van deze ‘drooglegging’ dan ook pijnlijk zijn. “Door de wereldwijde spreiding en enorme omvang zullen in elk geval tot in het tweede kwartaal autofabrikanten en toeleveranciers het merken. In de resultaten maar mogelijk ook in de planning voor de bouw van nieuwe modellen.”

Uitgerekend op de dag dat de Volkswagen Groep bekend moest maken fabrieken tijdelijk te sluiten, stonden ook de jaarcijfers over 2019 van het concern op de agenda. Die zijn nog verschoond van het virus en zouden normaal gesproken vrolijke gezichten opgeleverd hebben op het hoofdkwartier in Wolfsburg. De Volkswagen Groep zag de nettowinst namelijk met 15,4 procent stijgen naar 14 miljard euro. Vrijwel alle merken van het concern zitten in de lift. Alleen Audi, dat nog tot 1 april onder leiding staat van de Nederlander Bram Schot, boekte minder omzet en minder winst. VW kon gisteren geen voorspelling doen over de gevolgen van het coronavirus.

Volgens sectoreconoom Luman kan voorspellen ook nauwelijks. “Veel hangt af van de duur van de coronamaatregelen en het vertrouwen van consumenten. Je ziet in de aankoopcijfers over de eerste twee weken van maart al een teruggang. Stellen mensen hun aankoop uit of stellen ze die af?”

Lees ook:

Vrachtwagenchauffeurs kunnen nergens handen wassen of naar het toilet

Ze horen bij de vitale beroepen en werken zestig tot zeventig uur om onder meer winkels te bevoorraden. Maar er wordt slecht voor de vrachtwagenchauffeurs gezorgd, vinden ze.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden