Retail

Hema kruipt via rood-wit-geel uit de overleefstand en gaat weer ‘echt ondernemen’

De Hema zat diep in de schulden, maar onder andere de overname door de eigenaar van Jumbo heeft een nieuwestrategie mogelijk gemaakt.  Beeld Hollandse Hoogte / Robin Utrecht
De Hema zat diep in de schulden, maar onder andere de overname door de eigenaar van Jumbo heeft een nieuwestrategie mogelijk gemaakt.Beeld Hollandse Hoogte / Robin Utrecht

Hema gaat weer ‘echt’ ondernemen, met geld van de aandeelhouders van onder meer Jumbo. Deze week presenteert de retailer zijn nieuwe strategie.

Eline Crijns

Hema heeft lang in de overleefstand gestaan, zegt het bedrijf zelf. Het zat diep in de schulden, ging zwaar gebukt onder de rentelast die dat met zich meebracht en kreeg uiteraard ook te maken met corona. Maar de overname, eind vorig jaar door de familie Van Eerd – tevens eigenaar van Jumbo – en investeerder Parcom, heeft geld opgeleverd dat een nieuwe strategie mogelijk maakt.

Het retailbedrijf gaat investeren in een ‘omnichannel’-aanpak, wat betekent dat de klant die kiest voor het merk zowel terecht kan in de fysieke winkels, die opgeknapt worden, als online. Hema wil investeren in de verbetering van de eigen webshop; het bedrijf nam onlangs afscheid van de samenwerking met Wehkamp. En omdat Hema en Jumbo nu onderdeel van dezelfde familie zijn, betekent dat ook dat ze de banden in de winkels verder gaan aanhalen.

Hema’s zonder Jumbo in de buurt

Jumbo had al een schap met Hema-producten. In de nieuwe strategie zullen vice versa ook levensmiddelen van Jumbo verkocht gaan worden in Hema-winkels. Woordvoerder Frederike van Urk vertelt dat de Hema begint met pilots waarin een selectie van voedingsmiddelen wordt uitgeprobeerd. De precieze locaties zijn nog niet duidelijk, maar het zullen eerst Hema’s zijn waarbij geen Jumbo in de buurt ligt.

Die keuze is niet verwonderlijk. Uit onderzoek van locatiestrateeg RetailSonar blijkt dat Hema’s vaker dicht in de buurt van een Albert Heijn zitten dan van een Jumbo. Maar met de verstevigde rood-wit-gele samenwerking kruipt het Jumbo-assortiment zo toch dicht tegen dat van de blauwe supermarktconcurrent aan. Uit hetzelfde onderzoek naar de nabijheid van retailketens in winkelstraten blijkt dat de bekende merken elkaar veelal opzoeken. Want hoe dichter bij de concurrent, hoe beter dat uitpakt voor de eigen omzet.

Duurzaam feesten

Het retailbedrijf laat bij de presentatie van de nieuwe strategie graag weten dat het duurzaamheid vanaf nu hoog in het vaandel heeft. Wegwerpartikelen moeten plaatsmaken voor artikelen die je langer kunt gebruiken, bijvoorbeeld een stoffen feesthoed die je bij elke verjaardag opnieuw tevoorschijn haalt. “Of ons nieuwe babyrompertje met een extra rij drukknoopjes”, zegt Hema-woordvoerder Frederike van Urk, “waardoor de baby er minder snel uitgroeit”.

De nieuwe strategie betekent wel dat er banen zullen verdwijnen. ‘Onherroepelijk’ zegt Hema’s topvrouw Saskia Egas Reparaz (voormalig CEO van drogisterijketen Etos, onderdeel van Ahold) daarover in Het Financieele Dagblad: “Dat werk is er gewoon niet meer”. Medewerkers krijgen wel de kans zich om te laten scholen, bijvoorbeeld op het gebied van data en digitalisering.

Lees ook:

Hema stopt samenwerking met webwinkel Wehkamp

Hema zet zijn samenwerking met webwinkel Wehkamp en de Franse supermarkten Franprix en Géant Casino stop. Dat betekent dat er bij die winkels straks geen Hema-producten meer te koop zijn.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden