Nieuws Economie

Heineken doet goede zaken in Afrika en het Midden-Oosten

Bierkratten van Heineken in het stadje Gisenyi in het noordwesten van Rwanda. Beeld REUTERS

Heineken heeft de eerste helft van het jaar meer bier verkocht. Vooral in Azië wist de brouwer de verkopen op te voeren terwijl er ook in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa een grotere vraag naar Heineken-bieren was. Elders in Europa deed Heineken minder goede zaken.

Heineken verkocht met 116,1 miljoen hectoliter 3,1 procent meer bier in de maanden januari tot en met juni in vergelijking met een jaar eerder. Naast Heineken is de onderneming ook de producent van merken als Tiger, Sol, Amstel, Brand, Affligem, Desperados en Wieckse.

In Azië viel de totale volumegroei ruim 10 procent hoger uit. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa werd ruim 7 procent meer bier verkocht. In de rest van Europa was sprake van een volumekrimp van 1,5 procent, onder meer door minder gunstig weer in de regio. Verder zorgde het WK voetbal vorig jaar in de vergelijkbare periode nog voor extra bierverkopen.

Lagere nettowinst

Al met al steeg de omzet van Heineken met 5,6 procent tot netto 11,5 miljard euro. De winst kwam uit op krap 1,1 miljard euro. Daarmee viel de nettowinst 1,2 procent lager uit, mede door hogere inkomstenbelastingen.

Het merk Heineken bleef het wereldwijd goed doen, geholpen door het succes van de 0.0-variant die momenteel in meer dan vijftig landen te verkrijgen is. Het totale volume Heineken steeg het voorbije half jaar bijna 7 procent in vergelijking met de eerste zes maanden van 2018. 

In Azië was de volumegroei van het merk Heineken overigens het minst sterk. Heineken verkocht in totaal 6,9 miljoen hectoliter alcoholvrij en alcoholarm bier, tegen 6,3 miljoen hectoliter een jaar eerder. De brouwer houdt voor het hele jaar vast aan een groei op eigen kracht van de operationele winst van 4 tot 6 procent.

Lees ook:

Heineken verlaat China, maar blijft ook een beetje.

Heineken verkoopt de drie brouwerijen die het in China heeft aan een grote Chinese bierbrouwer. Tegelijkertijd koopt Heineken een minderheidsbelang in diezelfde brouwer. 

Brouwer Budweiser betreedt brutaal bomvolle biermarkt

Het Amerikaanse Budweiser-bier komt naar Nederland.Onder de merknaam Bud moet het gaan concurreren op de overvolle pilsmarkt. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden