Economie CO2-taks

Havenbedrijf Rotterdam wil uitstel CO2-heffing tot 2023

De haven van Rotterdam groeit, blijkt uit de halfjaarcijfers. Beeld ANP

Het Rotterdams havenbedrijf vindt 2021 te vroeg voor een CO2-taks. Bedrijven kunnen nog niet aan alle eisen voldoen, zegt topman Allard Castelein.

Stel een CO2-heffing uit tot bedrijven daadwerkelijk iets aan hun uitstoot kunnen doen. Die oproep deed topman Allard Castelein bij de presentatie van de halfjaarcijfers van het Havenbedrijf Rotterdam. Hij wil voorkomen dat bedrijven in de haven een boete opgelegd krijgen voor iets waaraan ze niets kunnen doen. De Rotterdamse haven is goed voor bijna een vijfde van de totale CO2-uitstoot in Nederland.

Volgens bestaande plannen gaan Nederlandse bedrijven vanaf 2021 een toeslag betalen per ton CO2-uitstoot boven een drempelwaarde. Maar de benodigde infrastructuur om CO2 op te vangen en op te slaan ligt er tegen die tijd nog helemaal niet, zegt Castelein.

De bestuursvoorzitter van het havenbedrijf trekt een vergelijking: “Stel dat de overheid iedereen verplicht vanaf 2021 in een elektrische auto te rijden, en als we dat niet doen, krijgen we een boete. Maar tegelijkertijd zijn er niet genoeg laadpalen.”

Lege gasvelden

2023 zou een logischer begin voor invoer van de CO2-taks zijn, vindt Castelein. In dat jaar beginnen de bedrijven onder zijn hoede lege gasvelden in de Noordzee te vullen met CO2, is de huidige prognose. Het is de sleutel in het kortetermijnplan om de haven te vergroenen: waterstof winnen met behulp van aardgas, om de CO2-uitstoot vervolgens op te slaan onder zee. Op lange termijn moet die waterstof afkomstig zijn van windenergie in plaats van aardgas.

Industriebedrijven in de haven zijn doordrongen van de noodzaak bij te dragen aan de energietransitie, stelt Castelein. Maar een belasting in 2021 helpt niet, volgens hem. “Een loket dat nog niet open is, is moeilijk te gebruiken.”

Maar Faiza Oulahsen van milieu-organisatie Greenpeace gelooft niets van de goede intenties. “De industrie heeft zich enorm verzet tegen een CO2-heffing, dat zagen we aan de klimaattafel. Dit is een eerste aanval op de CO2-heffing. Maar van uitstel komt afstel.”

Er is juist alle reden om CO2 zo snel mogelijk te belasten, zegt Oulahsen. “Er is genoeg wetenschappelijk bewijs dat een CO2-heffing de zekerheid biedt dat bedrijven meteen iets gaan doen. Het duurt zeker een paar jaar voor bedrijven erop inspelen, maar het werkt niet om te zeggen: over een aantal jaar gaan we aan de slag.”

Ook over opvang en opslag van CO2 is Greenpeace sceptisch.

Speerpunt

De Rotterdamse haven lijdt niet onder de felle discussie over haar toekomst. De overslag van goederen groeide in het afgelopen half jaar met 3,4 procent naar 240,7 miljoen ton ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. De verwerking van containers, speerpunt van het Havenbedrijf, nam met 4,8 procent toe.

Veruit het hardst steeg de hoeveelheid biomassa (83 procent erbij) LNG (93 procent) die door de haven gaat. LNG is vloeibaar aardgas dat onder meer wordt gebruikt als relatief schone scheepsbrandstof. Maar vergeleken bij de bergen kolen en plassen olie die de havenarbeiders aan zich voorbij zien gaan, vallen de relatief duurzame alternatieven nog in het niet.

Het havenbedrijf zelf is als huisbaas en klusjesman van de Rotterdamse haven voor zijn inkomsten in grote mate afhankelijk van huur en havengelden. Ook daarmee gaat het goed: de omzet steeg met 4 procent naar 358 miljoen euro, de winst voor belasting steeg met 7 procent naar 135 miljoen euro.

Lees ook:

Kapiteinloze schepen in Rotterdam: over een jaar moet het kunnen

Een afgeschreven patrouilleboot van het Havenbedrijf Rotterdam vaart de haven straks een nieuw tijdperk in.

Halfjaarcijfers haven Rotterdam 2018: opruimkosten olie 80 miljoen

De opruimkosten van de olievervuiling in de Rotterdamse haven gaan in de richting van tachtig miljoen euro. Door een lek in de brandstoftank van een schip stroomde in korte tijd 217 ton olie in de haven.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden