Brexit

Handel met het VK na brexit betekent vooral veel extra formaliteiten

Vrachtwagens rijden een veerboot af in de haven van Dover.Beeld REUTERS

‘Geen documenten, geen transport!’ Dat is de belangrijkste les van een spoedcursus douaneregels voor ondernemers.

De onderhandelingen tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie over de handelsrelatie na de jaarwisseling duren voort. “Ik weet dat beide onderhandelingsteams nog diep in hun intensieve discussies en onderhandelingen zitten, om te proberen het gat te overbruggen, en een uitkomst te vinden die voor beide partijen werkt”, zegt Joanna Roper, de Britse ambassadeur in Nederland.

Wanneer of hoe die onderhandelingen ook aflopen, vanaf 1 januari verandert er veel, zegt Roper tegen de bloemenhandelaren, fruitexporteurs, verhuizers en transportbedrijven die donderdag meedoen aan een informatiesessie van de douane, de havens, ondernemersvereniging Evofenedex en de Britse overheid. “Ondernemers en de industrie staan onder grote druk om te begrijpen welke processen en procedures gaan veranderen”, zegt Roper.

Vandaar het Industry Readiness Webinar: een vragensessie en spoedcursus douaneregels ineen. Eind december verlaat het VK de Europese douane-unie en de gedeelde markt. Handeldrijven wordt meteen veel ingewikkelder. Er komen negen douaneprocedures bij, blijkt uit de presentatie, met bijbehorende computersystemen en digitale documenten. Ondernemers zullen het geschetste model op A3-formaat moeten printen, zo omvangrijk is het.

Goede voorbereiding

De belangrijkste les verschijnt meermalen in beeld: ‘Geen documenten, geen transport!’ Met denkbeeldige voorbeelden van een Nederlandse rozenkweker, een Franse wijnverkoper en een Britse lamsvleesexporteur worden de procedures besproken.

De rozenteler zal zijn bloemen in eigen land moeten laten keuren. Een digitale kopie van het certificaat van goedkeuring gaat naar de importeur, een Brits tuincentrum. Dat tuincentrum stuurt die kopie door naar de Britse plantinspectiedienst. Het originele certificaat geeft de rozenteler aan de vrachtwagenchauffeur die het transport verzorgt. Die chauffeur heeft van de Britten een nummer nodig dat gekoppeld is aan zijn vrachtwagen en zijn vracht. Anders komt hij in Nederland de veerboot niet eens op. De veerbootmaatschappij controleert voor vertrek of alles in orde is. En dit is slechts een deel van de hele afwikkeling.

Wie betaalt de schade als mijn bloemen worden vertraagd doordat de goederen van een andere handelaar aan de grens worden geïnspecteerd, vraagt een ondernemer. Het antwoord luidt dat iedereen zich goed moet voorbereiden, zodat er helemaal geen vertragingen ontstaan. In de hoop opstoppingen te voorkomen, investeren de Britten nog altijd in het wegennetwerk rondom de haven van Dover en in de douane-infrastructuur elders.

Uitzondering: herbruikbaar verpakkingsmateriaal

Wat ook moet bijdragen aan een snellere afhandeling van de grenscontroles, is dat Britse wetgevers een uitzondering willen maken voor herbruikbaar verpakkingsmateriaal. Lege kratten of rolwagens kunnen dus makkelijk mee terug worden genomen.

Nog een vraag, omdat er altijd wel een uitzondering te bedenken valt. Een veerboot vol vrachtwagens verlaat Hoek van Holland op 31 december en arriveert in het nieuwe jaar in de haven van Harwich. Tijdens de oversteek is het Verenigd Koninkrijk economisch uit de Europese Unie gestapt. Opeens zijn allerlei nieuwe douaneregels in werking getreden. Wat nu?

Zo blijkt dat er aan het einde van de brexit-overgangsperiode toch nog een overgangsregeling geldt, namelijk voor goederen die voor de jaarwisseling zijn verscheept maar pas in het nieuwe jaar arriveren. In dat geval telt de oude handelsrelatie nog even. De vrachtwagens mogen van boord, de goederen kunnen gelost.

Lees ook:

Wanneer vertellen de Britten ons wat ze willen? 

Op 1 januari komen er grenscontroles tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie. Peter Verbaas, brexit-coördinator van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, wacht nog altijd op duidelijkheid van de Britten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden