null Beeld Reuters
Beeld Reuters

'Beleving'

H&M wil iets met ‘beleving’: tweedehandsjes en huurkleding in de strijd tegen webwinkels

Iets met ‘beleving’, dat wil het winkelend publiek tegenwoordig. Anders kunnen ze hun spullen net zo goed online bestellen. Ook H&M heeft dat begrepen, en de kledingketen heeft Amsterdam nu uitgekozen als proeftuin om hiermee te experimenteren.

Die beleving zal per stadsdeel verschillen. In een wijk met veel studenten moeten klanten straks tweedehandskleding kunnen kopen en verkopen, in het stadscentrum gaat H&M kleren verhuren, bijvoorbeeld voor de feestdagen.

Waren winkeliers zich al enigszins bewust van de bedreiging van hun stenen winkels, dan zijn ze dat na corona al helemaal. “Consumenten zijn er tijdens de lockdowns nog meer achtergekomen hoeveel ze online kunnen kopen en regelen”, zegt Paul te Grotenhuis van branchevereniging INRetail. Je zou denken dat het met name voor kledingwinkels moeilijk is om de klant ter compensatie ‘een ervaring’ te geven. Anders dan in een speelgoedwinkel kun je er moeilijk allerlei speelgoedtreintjes uitstallen waar publiek mee kan spelen.

Maar Te Grotenhuis ziet gelukkig veel creativiteit bij zijn leden. “Je komt steeds meer winkeliers tegen die spelen met het ambachtelijke van kleding. Ze zetten een naaimachine neer waar mensen direct hun spijkerbroek kunnen laten inkorten bijvoorbeeld. Of bieden aan een print naar keuze op een nieuw T-shirt te drukken.” Ook weet Te Grotenhuis van winkels die sinds kort workshops geven aan klanten om de perfecte outfit bij elkaar te sprokkelen.

Bij H&M gaan ze dit soort beleving dus afstemmen op verschillende stadsdelen, en dat wil de kledingwinkel hierna in meer steden gaan doen. “De behoeften in Berlijn zijn misschien heel anders", aldus een woordvoerder. “Het wordt geen copy paste.”

Lees ook:

Aantal stenen winkels in tien jaar tijd met 11 procent afgenomen

Uit nieuwe cijfers van het CBS blijkt dat webwinkels het de fysieke winkels steeds moeilijker maken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden