Nieuws Economie

Grote bedrijven proberen fusie PostNL en Sandd te voorkomen met alternatief plan

Beeld ANP

Postbezorging zou niet meer rendabel zijn als PostNL en Sandd niet fuseren tot monopolist. Maar volgens grote bedrijven die nog altijd veel post versturen is er een andere weg.

Een handgeschreven liefdesbrief versturen voor 2 euro. Zo’n hoge postzegelprijs ligt misschien wel in het verschiet als de geplande fusie tussen PostNL en Sandd doorgaat. En dan niet alleen voor liefdesbrieven, maar ook voor het versturen van een reclamefolder van de Nationale Postcodeloterij of een verzekeringspolis van ASR.

Tenminste, dat is waar de tegenstanders van de geplande fusie tussen PostNL en Sandd voor vrezen. Bedrijven die nog altijd veel post versturen, verenigd in de Vereniging Grootgebruikers Postdiensten (VGP), zien daarom liever geen monopolie op de postmarkt. Geen concurrentie betekent immers hoge prijzen.

Voldongen feit

Voorstanders van de fusie stellen juist dat een fusie de enige manier is om post tegen een redelijke prijs te kunnen blijven bezorgen volgens de wettelijke regels. Zij hebben het tij mee, want het lijkt erop dat de fusie tussen PostNL en Sandd er hoe dan ook gaat komen, zelfs al is de Autoriteit Consument en Markt (ACM) er niet erg happig op om de overname van Sandd door PostNL goed te keuren.

Hoe het kan dat de fusie eigenlijk al een voldongen feit is? Dat heeft te maken met de mogelijkheid die de overheid volgens de wet heeft om het algemeen belang zwaarder te laten wegen dan de mededinging. Staatssecretaris Mona Keijzer kan een negatieve uitspraak van de ACM, die overigens nog op zich laat wachten, dus in een keer van tafel vegen. Hiervoor is al met succes gelobbyd door de fusiepartners bij de politiek.

Minder brieven

Het algemeen belang dat Keijzer hiermee zou dienen is dat de post gegarandeerd vijf dagen per week uit de brievenbussen wordt gehaald en wordt bezorgd, ook op plekken in Nederland waar relatief weinig mensen wonen. Dit moet namelijk volgens de wet: de Universele Postdienst heet dat. Deze regel geldt voor losse brieven en kaarten en dus niet voor bulkpost. Hieraan voldoen wordt voor een bedrijf als PostNL steeds duurder omdat er minder en minder brieven worden verstuurd.

De VGP, die onder andere banken, verzekeraars en de ANWB vertegenwoordigt, ziet de bui al hangen. Waar de grootverbruikers jarenlang konden profiteren van de strijd op de postmarkt, kunnen ze straks alleen nog maar aankloppen bij één grote partij die de prijs bepaalt. Dat is niet alleen een nadeel voor degene die zijn liefde wil verklaren met een handgeschreven brief.

Dwarsbomen

Dus probeert de VGP een alternatief aan te dragen om de fusie te dwarsbomen. Zo liet de vereniging onderzoek doen door SEO Economisch Onderzoek naar het idee om een heffing in te voeren op alle post als alternatief voor de fusie. Dit onderzoek publiceerde de VGP gisteren op haar website.

Lang niet alle post valt onder de Universele Postdienst: in totaal gaat het slechts om 600 miljoen poststukken of pakketten, terwijl de totale bezorgmarkt zo’n drie miljard stuks is. Zo’n 80 procent van de totale bezorgmarkt is zakelijke post, die veelal in bulk wordt verstuurd en niet onder de Universele Postdienst valt. De grootverbruikers hebben liever dat er een heffing komt op alle poststukken. De kosten van de daling van de postvolumes kan dan op die manier verrekend worden. Zo kan de steeds duurder wordende Universele Postdienst in de lucht worden gehouden, zonder dat er een monopolist komt. 

De ACM zal dit misschien nog wel een goed plan vinden. Maar of de politiek nog een draai wil maken, is de vraag.

Lees ook: 

PostNL heeft na de overname van Sandd geen enkele concurrent meer

Nu het aantal verstuurde brieven maar blijft dalen, is er geen plaats meer voor twee postbezorgers in Nederland. Sandd komt in handen van PostNL

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden