Reclameboycot

Grote bedrijven nemen stelling in racismedebat

Een reclamezuil op Times Square in New York met de tekst 'All Black Lives Matter'. Beeld AFP

De grote merken van de wereld laten van zich horen in het debat over racisme, dat wereldwijd de aandacht vraagt. Alleen al in het afgelopen weekend maakten Coca-Cola, L’Oréal en Unilever bekend dat ze niet langer geassocieerd willen worden met racisme en discriminatie.

Vooral discriminerende opmerkingen van bezoekers op sociale platforms als Facebook en Instagram zijn de multinationals een doorn in het oog.

Frisdrankproducent Coca-Cola schrapt daarom in ieder geval voor een maand alle reclames op sociale media, zo maakte het bedrijf vrijdag bekend. Het concern wil met de actie een signaal afgeven. “Er is geen plaats voor racisme in de wereld en er is geen plaats voor racisme op sociale media”, zei James Quincey, CEO van Coca-Cola, in een zeer korte verklaring. Hij eiste van sociale platforms als Facebook meer openheid en verantwoording om haatberichten te kunnen aanpakken.

Facebook bleek al direct gevoelig voor de boycot van grote bedrijven als Coca-Cola. Het bedrijf liet weten strenger te gaan optreden tegen berichten die racistisch of discriminerend van aard zijn. Die zullen volgens topman Mark Zuckerberg worden verwijderd, zelfs als ze afkomstig zijn van politici. Facebook ligt al een tijdje onder vuur omdat het bedrijf te weinig aan racisme en haatdragende berichten zou doen op zijn sociale netwerken Facebook en Instagram. Een oproep tot een boycot van Amerikaanse burgerrechtenbewegingen leidde ertoe dat steeds meer bedrijven aankondigen niet meer te adverteren op die netwerken. Behalve Coca-Cola sloten ook autofabrikant Honda en vrijetijdskledingmerk The North Face zich bij de boycot aan.

Omstreden uitlatingen of berichten van politici zullen volgens Facebook zichtbaar blijven, maar kunnen worden voorzien van een label waarin staat dat de inhoud de gebruikersvoorwaarden van Facebook en Instagram schendt. Zuckerberg wijst wel op de vrijheid van meningsuiting en meent dat het beter is om berichten van politici te tonen zodat mensen kunnen zien wat ze hebben gezegd. Het is kortom nog maar de vraag hoe de voornemens van Facebook in de praktijk uitpakken.

De Amerikaanse tak van voedings-en verzorgingsconcern Unilever gaat nog een stuk verder dan Coca-Cola en zet zijn advertenties op sociale media voor een jaar in de wachtstand. 

Lees ook:

‘Adverteerders dragen bij aan normvervaging’

Kan een adverteerder worden aangekeken op de sites waarop zijn commercials staan? En kan een bedrijf dat online adverteert sites uitsluiten?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden