Beursval

Grootste waardedaling ooit: moederbedrijf Facebook in één dag ruim 230 miljard dollar minder waard

TikTok en andere concurrenten zagen aan de poten van Meta. Beeld AFP
TikTok en andere concurrenten zagen aan de poten van Meta.Beeld AFP

Meta, het moederbedrijf van Facebook, Instagram en WhatsApp, is na de opening van de aandelenbeurzen in New York ruim 230 miljard dollar aan beurswaarde kwijtgeraakt.

Redactie Trouw

Het aandeel Meta ging 23 procent onderuit na een zwaar tegenvallend kwartaalbericht van het social-mediaconcern. Het is in dollars de grootste waardedaling ooit op één dag in de Amerikaanse beursgeschiedenis, meldt financieel persbureau Bloomberg.

De waardedaling van Meta volgde op een aankondiging van het bedrijf dat het de komende tijd minder advertentie-inkomsten verwacht nu bedrijven steeds meer te lijden hebben onder de aanhoudend hoge inflatie en de verstoringen in de leveringsketen.

Meta rekent voor het eerste kwartaal op een omzet tussen de 27 miljard en 29 miljard dollar. Dat zou een groei van 3 tot 11 procent betekenen. Dat is veel en veel minder dan waar kenners rekening mee hielden.

Dat de omzet lager uitvalt, heeft volgens Meta onder meer te maken met Apple. De gebruikersvoorwaarden voor mobiele apps op besturingssystemen van Apple zijn aangepast. Gebruikers kunnen aangeven dat ze niet willen dat apps hun online-activiteiten bijhouden. Voor adverteerders is het daarom lastiger om via Facebook of Instagram zeer gerichte doelgroepen te benaderen, en daarmee staat het verdienmodel van Meta onder druk. Volgens Meta kan het zo’n 10 miljard dollar aan omzet kosten.

Populariteit daalt, mede door TikTok

Advertentie-inkomsten zijn verreweg het belangrijkste voor het bedrijf en die hangen ook samen met het aantal gebruikers van de sociale-mediakanalen. Bij Meta kwam het aantal dagelijkse gebruikers lager uit dan verwacht. Meta telt 1,93 miljard gebruikers, maar de markt had er 1,95 miljard ingeschat. Naast het dagelijkse gebruik valt ook het maandelijkse gebruik wat tegen. Er zijn maandelijks 2,91 miljard actieve volgers op platforms van Meta, er werden er 2,95 miljard verwacht.

Het is voor het eerst in het zeventienjarige bestaan van Facebook dat het aantal actieve gebruikers omlaaggaat. De concurrentie is dan ook flink toegenomen. Met name jongeren zijn al enige tijd massaal bij de concurrent TikTok te vinden. “Mensen hebben veel keuzes hoe ze hun tijd besteden en apps zoals TikTok groeien snel”, zei Facebookoprichter Mark Zuckerberg in een presentatie voor analisten.

Al eerder bleek uit gelekte documenten dat de populariteit van Facebook tanende is onder jongeren. De tijd die tieners besteden op Facebook is in een jaar tijd met 16 procent gedaald, bleek uit dat rapport. En ook twintigers brengen minder uren door op Facebook.

Niet verrassend is dat er steeds minder jongvolwassenen nog een profiel aanmaken. Volgens The New York Times daalt ook de populariteit van Instagram bij deze groep. Toen dit vorig jaar uitlekte, had het nog geen gevolgen voor Meta.

Sterke concurrentie

Maar nu waarschuwt Mark Zuckerberg zelf voor de concurrentie. Tegen de analisten zei hij dat TikTok op korte termijn het reclamemodel van Meta onder druk zal zetten. Zulke opmerkingen zijn een soort winstwaarschuwing, en daar worden beleggers niet vrolijk van. Andere sociale-mediabedrijven zoals Snap en Twitter verloren trouwens ook waarde op de beurs; respectievelijk 20 en 6,5 procent.

Meta probeert wel jongeren te trekken, onder meer met Reels, waarmee gebruikers korte video’s kunnen posten, maar dat is nog niet het succes wat ze ervan hoopten.

Ook investeert Meta in Reality Labs. Dat bedrijfsonderdeel maakt de hardware voor virtual reality en augmented reality. Meta denkt dat we binnen afzienbare tijd allemaal in de metaverse zitten. Dat is een virtuele wereld waar we kunnen werken, spelen en afspreken met vrienden. Topman Zuckerberg ziet daar zo veel toekomst in dat hij de naam van zijn bedrijf – Facebook – heeft veranderd in Meta.

Bij Reality Labs steeg de omzet naar 877 miljoen dollar. Dat was een jaar eerder 717 miljoen dollar.

Lees ook:

Facebooks smerige waarheid? Groei boven alles: ‘Ze nemen terrorisme op de koop toe’

Pesterijen, genocide, het beïnvloeden van verkiezingen: Facebook-berichten veroorzaken steeds meer ellende in de echte wereld. Dat neemt het bedrijf op de koop toe, winst gaat boven alles, schrijft Cecilia Kang in haar bestseller Een smerige waarheid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden