Cao-onderhandelingen

Grondpersoneel van KLM legt vandaag weer het werk neer

Het grondpersoneel van KLM legde begin september ook het werk neer. De medewerkers een beter loon, meer medewerkers in vaste dienst en betere roosters. Beeld Ramon van Flymen, ANP

Na weer een mislukte onderhandelingsronde staakt het grondpersoneel van KLM vandaag voor de derde keer. Ondertussen sluiten de cabinemedewerkers acties niet langer uit. KLM schrapt uit voorzorg twaalf Europese retourvluchten en verwacht vertragingen. 

Een paar uur staken als bagagemedewerker? Dat kun je doen, maar voor elke tien miljoen euro die de werkonderbreking kost, levert de gemiddelde KLM-medewerker 150 euro aan winstdelingsregeling in. Dit liet KLM fijntjes weten toen bekend werd dat het grondpersoneel woensdag weer gaat staken, vier uur lang. 

“Het is intimidatie waarmee KLM schrik wil aanjagen”, zegt Jan van den Brink van de FNV. “Ze willen dat er tweespalt ontstaat tussen werknemers.”

Niet zelf betalen

De werkonderbreking gaat hoe dan ook door. Die begint om 13.00 uur met de ploeg van wie de dienst er bijna op zit. Vervolgens wordt de staking overgenomen door de ploeg die de volgende dienst zou werken. De stakers kunnen terecht op het plein voor hotel Sheraton, zegt Van den Brink van de FNV. “Wij zetten daar een kraam op en zorgen voor eten en drinken.” Om 17.00 uur gaan de werknemers weer aan de slag.

Groot pijnpunt blijft voor de FNV het loonbod van de KLM. Die biedt een structurele loonsverhoging van 7 procent bij een cao-looptijd van twee jaar en negen maanden, terwijl de FNV 4 procent per jaar wil. Het alternatief dat KLM biedt is een structurele loonsverhoging van 8,5 procent en een aanpassing van de winstdelingsregeling. “Maar het grondpersoneel gaat natuurlijk niet de structurele loonsverhoging betalen met de eigen winstdeling”, zegt Van den Brink.

De FNV hamert er ook op dat er een einde moet komen aan de zogeheten 75-procentscontracten die KLM hanteert. “Als koffersjouwer heb je al geen hoog salaris, dus het is echt te weinig als je slechts 75 procent krijgt”, zegt Van den Brink. “En het werk is zo zwaar dat je er niet nog een baan bij kan hebben.”

Te veel flexwerkers

De FNV heeft grote problemen met de verhouding vaste en flexibele medewerkers. Het liefst ziet de vakbond dat niet meer dan 20 procent van het personeel flexibel wordt ingehuurd, maar dit percentage ligt nu een stuk hoger. Dit tot frustratie van de vaste medewerkers, die veel tijd kwijt zijn met het inwerken van mensen. 

Behalve de FNV heeft ook de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) het eindbod van KLM afgewezen. “Wij gaan overleggen met onze achterban en sluiten acties niet uit”, zegt Chris van Elswijk van de VNC. De overige vakbonden hebben het eindbod van KLM nog in beraad.

Twee eerdere werkonderbrekingen van elk twee uur zorgden voor uitval van tientallen vluchten en vertragingen gedurende de hele dag. Deze keer wordt vier uur lang gestaakt. KLM adviseert passagiers de informatie op de KLM-website en in de app goed in de gaten te houden.

Lees ook: 
Wie knippert het eerst met zijn ogen: KLM of de FNV?

Opnieuw haalden de werkonderbrekingen van het grondpersoneel van KLM het wereldnieuws.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden