Het  logo van RTL op het Mediapark in Hilversum. De Autoriteit Consument en Markt gaat onderzoeken of de aangekondigde fusie tussen RTL en Talpa wel door kan gaan. Er is een kans dat het fusiebedrijf te machtig wordt.

Media

Fusie RTL en Talpa op losse schroeven, toezichthouder stelt extra onderzoek in

Het logo van RTL op het Mediapark in Hilversum. De Autoriteit Consument en Markt gaat onderzoeken of de aangekondigde fusie tussen RTL en Talpa wel door kan gaan. Er is een kans dat het fusiebedrijf te machtig wordt.Beeld ANP

Het is onzekerder geworden of de fusie tussen RTL Nederland en Talpa, het bedrijf achter de tv- en radiozenders als SBS 6, Net5, Veronica en Radio 538 doorgaat.

Redactie Trouw

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat extra onderzoek doen naar de fusie tussen beide partijen. Volgens de toezichthouder blijkt uit een eerste studie dat de samensmelting van de twee grote mediaorganisaties negatieve gevolgen kan hebben voor de concurrentie in het Nederlandse medialandschap. De ACM kan de fusie verbieden, of er voorwaarden aan verbinden, als zij oordeelt dat het fusiebedrijf te machtig wordt.

In het vervolgonderzoek kijkt de ACM onder meer gekeken naar de gevolgen voor adverteerders en voor producenten van televisieprogramma’s. Ook wil de mededingingswaakhond meer weten over de invloed op distributeurs van televisiekanalen, zoals KPN en VodafoneZiggo en uiteindelijk voor de consument. De stap van de toezichthouder staat los van de mogelijke misstanden bij programma The Voice die onlangs aan het licht kwamen.

Telecombedrijven

Het gaat de ACM er vooral om of de combinatie van RTL en Talpa straks zo’n sterke positie krijgt dat de prijs van televisieadvertenties zomaar verhoogd kan worden. Bij adverteerders leven hier veel zorgen over.

Daarnaast krijgen grote telecombedrijven als VodafoneZiggo en KPN bij hun onderhandelingen over het uitzenden van televisie straks te maken met één grote aanbieder, in plaats van twee. Ook daar bestaat het risico dat er straks gemakkelijker hogere prijzen kunnen worden afgedwongen.

Dit alles zou er ook toe kunnen leiden dat consumenten meer moeten betalen voor hun televisieabonnement. Verder is de kans aanwezig dat RTL en Talpa zich straks anders gaan opstellen bij het produceren en inkopen van televisieprogramma’s. Dat zou tot een verschraling van de kwaliteit en variatie van het aanbod kunnen leiden, aldus de ACM die hier meer onderzoek naar wil doen.

Talpa en RTL kondigden hun fusie vorig jaar aan. Het idee was om een sterk mediaconcern te creëren dat de concurrentie aankan met grote techbedrijven. Maar om het plan door te kunnen zetten is wel goedkeuring nodig van de ACM. Die wil dat nu nog niet geven zolang het onderzoek loopt.

Lees ook:

RTL en Talpa slaan de handen ineen, maar wordt de televisiekijker er beter van?

Met Talpa in de zak heeft RTL een concurrent minder. Wat zijn de gevolgen voor het Nederlandse televisielandschap?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden