Tegenvallende omzet

FrieslandCampina snijdt in de kosten: duizend banen weg

Koeien van ruim 17.000 Nederlandse melkveehouders leveren melk aan FrieslandCampina.  Beeld Hollandse Hoogte / Rob Voss
Koeien van ruim 17.000 Nederlandse melkveehouders leveren melk aan FrieslandCampina.Beeld Hollandse Hoogte / Rob Voss

Met duizend banen minder is zuivelconcern FrieslandCampina toekomstbestendiger, denkt de bedrijfstop. Dat dacht ze trouwens al voor de coronacrisis.

De bedrijfsstrategie was al goed, alleen moet die nu versneld worden uitgevoerd. Met die woorden kondigde topman Hein Schumacher van zuivelconcern FrieslandCampina aan dat er duizend banen in zijn bedrijf zullen verdwijnen, een groot deel daarvan waarschijnlijk in Nederland. De kosten moeten omlaag, stelt hij, om de winst op peil te houden.

De vakbonden reageren geschrokken. “De plannen die FrieslandCampina versneld wil doorvoeren, zijn zeer ingrijpend”, zegt Henk Jongsma van CNV Vakmensen. “De afgelopen jaren heeft het bedrijf al heel scherp gekeken naar mogelijkheden om kosten te besparen. Wat wil het bedrijf nu precies? Daar moet snel meer zicht op komen.” De bond wil in elk geval inzetten op goede begeleiding naar ander werk.

Vakbond FNV toont wel begrip voor de ingreep. “Door de coronacrisis zijn we niet allemaal minder melk gaan drinken”, zegt FNV’er Ron Vos. “Maar bij FrieslandCampina wordt het geld niet verdiend met pakken melk. Ze moeten het meer hebben van bijvoorbeeld babymelkpoeder en levering aan de horeca. Daar gaat het nu slechter mee.”

Wereldwijde recessie

De aankondiging van topman Schumacher kwam inderdaad niet helemaal uit de lucht vallen. In juli was al uit de halfjaarcijfers gebleken dat de winst van FrieslandCampina zwaar onder druk stond door de coronacrisis. Over de eerste zes maanden van dit jaar viel die 37 procent lager uit dan in de eerste helft van 2019. De omzet bleek nog maar nauwelijks te groeien. Toen al stelde het concern een bezuinigingsoperatie in het vooruitzicht, om in te spelen op de verwachte wereldwijde recessie.

Die ‘herstructurering’ komt er nu, vanwege wat Schumacher een ‘perfecte storm’ noemt: een zeldzame samenloop van omstandigheden die de schade van een gebeurtenis sterk vergroten. Allereerst nam door de coronacrisis de vraag uit de horeca overal ter wereld flink af. Daar kwam bij dat de grens tussen China en Hongkong al maandenlang dicht is, terwijl Hongkong voor FrieslandCampina vanouds de toegangspoort tot het zuiden van China is. Ook het feit dat de Nigeriaanse naira en ook andere lokale valuta ten opzichte van de euro veel van hun waarde verloren hebben, drukt de winst.

Daarom moet er nu worden ingegrepen, zegt Schumacher. FrieslandCampina telt 24.000 voltijdsbanen, verspreid over 36 landen. Een kleine 8000 banen bevinden zich in Nederland, 1300 in België en 1500 in Duitsland. Vooral in die drie landen zullen er banen verdwijnen en dat zal waarschijnlijk niet lukken zonder gedwongen ontslagen. Zowel in het management als in de productie zullen banen geschrapt worden.

Kaasfabriek al gesloten

Het bedrijf gaat ook kijken naar zaken die het niet als ‘kernactiviteit’ beschouwt. Die worden wellicht afgestoten. Eerder dit jaar sloot al de kaasfabriek in Rijkevoort, Noord-Brabant, en het is niet uitgesloten dat er nog meer fabrieken volgen. En het hogere management levert voor dit jaar zijn bonus in.

De bezuinigingsoperatie kost FrieslandCampina eenmalig 150 à 175 miljoen euro en dat zal de bedrijfsresultaten over 2020 flink drukken. Maar Schumacher gaat ervan uit dat het bedrijf dankzij deze ingreep vanaf 2022 per jaar 100 miljoen kan besparen. Dat geld zal worden gebruikt, zegt hij, “om de winstgevendheid te verbeteren, een toonaangevende melkprijs uit te betalen aan de leden-melkveehouders en te investeren in de groei van de onderneming”.

Het zuivelconcern gaat zich daarnaast inzetten om de belangrijke Chinese afzetmarkt weer te bedienen. Nu dat niet meer vanuit Hongkong kan, wil het bedrijf zijn producten vooral via internet in China slijten. Maar het zal tijd kosten, waarschuwt Schumacher, voordat die nieuwe aanpak net zoveel oplevert als de oude.

FrieslandCampina is het grootste zuivelconcern van Nederland, met meer dan 17.000 aangesloten melkveehouders, ongeveer driekwart van het totaal in Nederland. Voor hen verandert er niets.

Lees ook:

FrieslandCampina voorziet een flinke daling van het aantal melkveehouders

Het aantal melkveebedrijven in Nederland daalt de komende tien jaar fors, van 15.000 naar zo’n 10.000. Het aantal koeien zakt naar verwachting met circa 10 procent.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden