Grondpersoneel Stakingen

FNV wijst loonbod grondpersoneel Schiphol af, beveiligers gaan zondag actie voeren

De FNV wil van Schiphol een strijdtoneel maken voor betere arbeidsvoorwaarden Beeld ANP

Het nieuwe loonbod van KLM kan de FNV niet bekoren. En dus plant het grondpersoneel werkonderbrekingen.

Als het aan de FNV ligt, wordt Schiphol komende week het strijdtoneel voor betere arbeidsvoorwaarden. “Nee, de datum is nog niet bepaald”, zegt Joost van Doesburg van de FNV. “Maar er komen werkonderbrekingen van twee uur. Het laatste bod van KLM is nog altijd onvoldoende.” Volgens van Doesburg wordt binnenkort het werk neergelegd in de bagagekelder, op het platform, bij de vrachtafhandeling, de tankdienst, de waterdienst en de onderhoudsafdeling. “De actiebereidheid is groot”, zegt hij.

KLM wees vrijdag de eisen die de FNV stelt aan de cao voor het grondpersoneel van de hand, omdat het eisenpakket een stijging van de loonsom zou betekenen van 100 miljoen euro, oftewel 10 procent. Dat noemt KLM ‘onverantwoord’. Ook wijst de luchtvaartmaatschappij erop dat zij nog wel in gesprek is met andere vakbonden.

De FNV vindt niet dat het grondpersoneel overvraagt, zegt Van Doesburg. “Eerder is er door het grondpersoneel veel ingeleverd.” De FNV is niet alleen teleurgesteld in het loonbod, maar vindt het ook vervelend dat KLM geen beloftes wil doen over het aannemen van meer mensen in vaste dienst. Ook de manier waarop KLM in de toekomst wil omspringen met boventallige werknemers zint de vakbond niet.

Het loonbod dat KLM naar buiten stuurde, geldt ook voor het andere personeel van KLM. De Vereniging Nederlands Cabinepersoneel is zich na het verbeterde bod aan het beraden.

Acties beveiligers

Ondertussen is er ook steeds nog het conflict tussen Schiphol en de FNV over de aanbesteding van de beveiliging op de luchthaven. Vrijdagavond deed de rechter uitspraak in een kort geding dat de luchthaven had aangespannen tegen vakbond FNV: de acties mogen zondag doorgaan. 

FNV wil dat Schiphol bij de aanbesteding eist dat bedrijven zich aan de cao Particulieren Beveiliging houden. Volgens Schiphol mag dat niet volgens Europese aanbestedingsregels. Bovendien vreest de luchthaven veel overlast. Schiphol vindt dat de zaak via de rechter moet worden beslist en niet door middel van personeelsacties.

De kortgedingrechter was het met die laatste redenering van Schiphol niet eens. Ook met het verweer van Schiphol dat de acties niet proportioneel zouden zijn, ging de rechter niet mee. De omvang van de acties stond namelijk nog niet vast, met name omdat Schiphol overleg met FNV ‘stelselmatig uit de weg’ was gegaan.

Schiphol

Het aantal passagiers op Schiphol is het afgelopen half jaar minder hard gestegen. Er reisden 34,5 miljoen passagiers via de luchthaven, een een stijging van 1,4 procent. In de eerste helft van 2018 was er nog een groei van 5,5 procent. Dat de groei afvlakt heeft te maken met het plafond van 500.000 starts en landingen dat bereikt is. Schiphol hoopt na 2020 weer te kunnen groeien. Schiphol behaalde een nettowinst van 133 miljoen euro over het eerste half jaar van 2019.

Lees ook: 

‘Schiphol kan wel eisen dat zijn beveiligingsbedrijf aan de cao voldoet’

De FNV en Schiphol liggen met elkaar in de clinch over de eisen voor aanbesteding van beveiliging. De luchthaven wijst naar Europa, maar Brussel zal waarschijnlijk niet dwarsliggen, stelt een hoogleraar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden