Florerend Ahold Delhaize kijkt hoopvol naar post-coronatijden

Een groente- en fruitafdeling van een Albert Heijn. Beeld ANP
Een groente- en fruitafdeling van een Albert Heijn.Beeld ANP

Het moederbedrijf van Albert Heijn en Bol.com staat er goed voor en profiteerde van de coronacrisis. Maar ook na corona verwacht het bedrijf een drukke tijd.

Supermarktconcern Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en bol.com, rekent dit jaar op een hogere winst dan waar het eerder vanuit ging. Dat komt door de sterke resultaten in het eerste kwartaal van het jaar.

Ahold Delhaize probeert de hogere corona-omzet vast te houden nu economieën wereldwijd langzaamaan verder opengaan. Tijdens de coronacrisis kochten veel consumenten meer eten omdat de horeca gesloten was, maar ook omdat ze thuis werkten in plaats van op kantoor.

Het winkelbedrijf heeft het geluk dat supermarkten en drogisterijen in de hele coronaperiode open mochten blijven. Bovendien heeft het concern Bol.com binnen de gelederen. Het webwarenhuis draait op volle toeren door het thuiswinkelen. Dat was eerder al te zien aan de inkomsten van het afgelopen jaar.

Ook het nieuwe jaar is Ahold Delhaize goed begonnen. In het eerste kwartaal steeg de omzet van het bedrijf met bijna 6 procent tot 18,3 miljard euro. In de Verenigde Staten ging het om 3,6 procent groei. Europa was goed voor 9,4 procent omzetstijging.

De kwartaalwinst kwam uit op 550 miljoen euro. Dat was een jaar eerder nog 644 miljoen euro. De onderliggende winst zal in vergelijking met 2019, het laatste jaar van voor de crisis, in de dubbele cijfers uitkomen. Eerder werd hier van enkelcijferige groei uitgegaan.

Online-omzet

Met name online deed Ahold Delhaize goede zaken. De online-omzet steeg afgelopen kwartaal met bijna 104 procent tot 2,7 miljard euro. Vooral in de Verenigde Staten namen de onlineverkopen door consumenten een vlucht met een groei van 188 procent. In Europa werd bijna 79 procent meer online verkocht. Om de groei bij te benen werd ook extra in de onlineactiviteiten geïnvesteerd. Aan de ‘achterkant’ van (web)winkels moet Ahold Delhaize veel kosten maken voor de logistiek zoals webtechnologie, magazijnen, bestelbusjes en in personeel.

Hogere kosten moesten bovendien worden gemaakt voor maatregelen om veilig te kunnen werken in coronatijden. Bij elkaar ging het om 150 miljoen euro. Verder gaf Ahold Delhaize afgelopen kwartaal bij elkaar 20 miljoen euro extra aan goede doelen en maatschappelijke projecten zoals de Voedselbank, het Rode Kruis, ziekenhuizen en andere initiatieven.

Hoe de verschillende onderdelen van het bedrijf individueel precies presteren maakt Ahold Delhaize nooit bekend. Onduidelijk is bijvoorbeeld of, en zo ja, hoeveel winst Bol.com aan de sterk gegroeide omzet overhoudt. Datzelfde geldt voor de supermarkten binnen het concern.

Volgens topman Frans Muller van Ahold Delhaize zorgt de aanhoudende groei ook voor steeds meer werkgelegenheid. Zo werden in heel 2020 ruim 45.000 mensen extra aangenomen. Ook in het eerste kwartaal werden duizenden mensen aangetrokken.

Mensen die in andere sectoren hun baan verloren, zoals in de horeca of op Schiphol, konden voor werk bij Ahold Delhaize terecht. Dat kwam de supermarktonderneming zelf ook goed uit omdat het door reisrestricties lastiger was om personeel uit Oost-Europa te werven. Muller erkent dat het vinden van geschikt personeel voor het bedrijf een uitdaging blijft. Dat zal zeker zo zijn nu de economieën verder opengaan en mensen weer in hun ‘eigen’ sector aan het werk willen.

Lees ook:

De supers van Ahold Delhaize draaien recordomzet, maar virusvrij boodschappen doen blijkt een dure grap

Door de enorme toeloop op thuiswinkelen groeide de omzet van Ahold Delhaize fors. Tegelijkertijd is virusvrij boodschappen doen en de logistiek achter webwinkelen een dure grap.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden