Autobranche

Flirt Fiat en Peugeot kan tot autoreus leiden

De logo's van Peugeot en Fiat. Beeld REUTERS

In de zoektocht naar een noodzakelijke partner klopt Fiat, na een mislukte vrijage met Renault, nu aan bij Peugeot.

Het ziet ernaar uit dat er een nieuw groot autoconcern in de maak is. PSA, het bedrijf achter de merken Peugeot, Citroën, Opel en DS, voert fusiebesprekingen met het Italiaans-Amerikaanse autoconcern Fiat-Chrysler (FCA). Dat bevestigden beide bedrijven gisteren in een korte mededeling. Volgens persbureau Bloomberg zou het bestuur van PSA inmiddels zelfs ingestemd hebben met het voorstel voor een fusie. Dat meldde het persbureau op basis van ingewijden.

Als het inderdaad tot een samensmelting van de fabrikanten komt, ontstaat een autoreus die zich wat schaal betreft aardig kan meten met de groten in de industrie, zoals de Volkswagen Groep, de Renault-alliantie en Toyota. Een nieuwe PSA-FCA-combinatie zou een waarde hebben van tussen de 40 en 50 miljard dollar, schatten analisten. Bij elkaar opgeteld maken ze zo’n 8 miljoen auto’s per jaar en alleen al Fiat-Chrysler beschikt wereldwijd over 102 eigen productiefaciliteiten.

De vrijage van Fiat-Chrysler met PSA is pikant. Eerder namelijk probeerde FCA tot een fusie te komen met de grote Franse concurrent van PSA, Renault. Maar die besprekingen liepen spaak. Er zouden te veel haken en ogen zitten aan die deal, onder meer omdat de Franse staat voor een deel eigenaar is van Re­nault. Overigens is de Franse staat óók deels eigenaar van PSA.

Schaalvergroting is noodzaak

Dat Fiat-Chrysler direct doorschakelt om toch tot een (vorm van) samenwerking met een andere grote autofabrikant te komen, ligt voor de hand. Schaalvergroting is bittere noodzaak in de autowereld nu de industrie voor enorme investeringen staat om het wagenpark te transformeren van fossiel naar elektrisch en uiteindelijk naar zelfrijdend. Doordat de uitstootnormen zijn verscherpt moeten autofabrikanten tegelijkertijd veel geld opzijzetten om schonere verbrandingsmotoren te ontwikkelen.

Daarnaast dreigt FCA (bekend van merken als Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Dodge, Chrysler en Jeep) achterop te raken, zowel bij de ontwikkeling van auto’s met een elektrische aandrijflijn als op het terrein van marktaandeel. Vooral aan Italiaanse kant hebben de merken moeite om het hoofd boven water te houden. Het concern probeert het sportieve Alfa Romeo nieuw leven in te ­blazen, maar moedermerk Fiat – traditiegetrouw groot in kleine auto’s –heeft last van een toegenomen vraag naar juist luxere SUV’s. De fabrieken in Turijn en in de buurt van Napels zijn daarom aangepast voor de ­fabricage van duurdere modellen zoals de SUV’s van Jeep en Maserati. Wel doet Fiat het nog goed met de kleine 500.

Door samen op te trekken op het gebied van ontwikkeling en massaproductie, kunnen zowel de Italianen, Amerikanen als de Fransen veel kosten besparen. Voor de Franse PSA Groep kan Chrysler een aantrekkelijke springplank zijn om de Amerikaanse markt te betreden met modellen van Peugeot, Citroën en eventueel Opel. Als de deal daadwerkelijk wordt beklonken zou Carlos Tavares, de huidige topman van PSA, ook de hoogste baas worden van het nieuwe fusiebedrijf.

Helemaal vreemden voor elkaar zijn PSA en FCA overigens bij lange na niet. Beide concerns delen al jaren het universele onderstel waar de bestelwagens Fiat Ducato, Peugeot Boxer en Citroën Jumper op staan.  

Lees ook:

Autofabrikant Fiat Chrysler trekt fusievoorstel Renault in

Als de samenvoeging was doorgegaan, had die de beide bedrijven tot de op twee na grootste autofabrikant van de wereld gemaakt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden