Boerenprotesten

File door trekkers kost 200 euro per uur per vrachtwagen

De snelweg A16 met daarop een speciale vrachtwagenstrook. Alleen vrachtverkeer mag gebruik maken van deze rijstrook. Beeld ANP, Rob Engelaar
De snelweg A16 met daarop een speciale vrachtwagenstrook. Alleen vrachtverkeer mag gebruik maken van deze rijstrook.Beeld ANP, Rob Engelaar
Redactie Trouw

Maandagmiddag ontstonden er weer lange files op de Nederlandse snelwegen door protestacties van boeren. Een duur grapje voor het transport. Een file kost namelijk zo’n 200 euro per uur per vrachtwagen, zegt econoom Henry Steenbergen van Rabobank.

Steenbergen komt aan zijn schatting door de huur van een vrachtwagen, de chauffeur, de brandstof, de afschrijving en gederfde omzet bij elkaar op te tellen. Daarnaast kunnen er gevolgen zijn voor de bedrijfsvoering van ondernemingen. “Een vrachtwagen vol zand heeft minder impact dan een die is volgeladen met iets wat cruciaal is voor de productie van een bedrijf”, zegt hij.

Boeren voeren op meerdere plekken in het land actie tegen het stikstofbeleid van het kabinet. Op meerdere snelwegen, zoals de A67, de A28 en de A2, staan of rijden tractoren en kan het verkeer niet doorrijden. “In Nederland staat al snel een groot aantal vrachtwagens vast”, zegt Steenbergen. “Met een man of honderd kun je een groot deel van het land platleggen. Reken maar uit wat het kost als er tienduizend vrachtwagens stilstaan.”

Files kostten het vrachtverkeer in 2019, het laatste jaar voor de coronacrisis, tussen de 1,2 miljard en 1,6 miljard euro. Dat heeft onderzoeksbureau Panteia voor branchevereniging Transport en Logistiek Nederland (TLN) en ondernemersvereniging evofenedex uitgerekend.

TLN vindt het onacceptabel dat snelwegen worden geblokkeerd tijdens demonstraties en roept de boeren op zo snel mogelijk te stoppen. “Het kan niet de bedoeling zijn dat acties anderen in gevaar brengen of het werken onmogelijk maken”, zo stelt de transportorganisatie op zijn website.

Lees ook:

Verkeerschaos rond Ketheltunnel ‘geen reden voor evaluatie’, zegt Rijkswaterstaat

Een afgesloten Ketheltunnel tussen Delft en Schiedam leidde op maandagochtend tot flinke verkeerschaos in de ochtendspits. De oorzaak: twee zieke werknemers bij Rijkswaterstaat. De tunnel is inmiddels weer open, maar de stremming is geen reden voor evaluatie.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden