Succes

Fietsenreus Accell heeft, ondanks alle leveringsproblemen, de wind in de rug

Ook de politie rijdt op fietsen van Batavus en KOGA, dochtermerken van Accell Group uit Heerenveen. Beeld ANP
Ook de politie rijdt op fietsen van Batavus en KOGA, dochtermerken van Accell Group uit Heerenveen.Beeld ANP

Hoe het ervoor staat met het haperende containervervoer, tekorten en inflatie? Luister naar de ervaringen van fietsfabrikanten, zoals de winstgevende Accell Group uit Heerenveen.

Dirk Waterval

Een schrijnend tekort aan fietsonderdelen of niet, fabrikant Accell Group uit Heerenveen zal het jaar waarschijnlijk afsluiten met forse winst. Zoveel zelfs, dat het moederbedrijf van merken als Batavus, Sparta en Haibike nog voor oudejaarsdag alle resterende coronaleningen denkt te kunnen terugbetalen aan de banken.

Economen en analisten kijken sinds het uitbreken van de coronacrisis graag naar hoe fietsenmakers ervoor staan. De sector staat bijna symbool voor de enigszins vastgelopen wereldeconomie, met haperende productielijnen en voor anker liggende containerschepen. En met de prijsstijgingen voor consumenten die die onbalans in vraag en aanbod teweegbrengt.

Ingewikkelde reisplanning van containers

Fabrikanten van allerlei onderdelen en apparaten, bijvoorbeeld uit Azië, verslikten zich begin vorig jaar toen de wereldwijde vraag naar goederen veel sneller opveerde dan zij hadden ingeschat. Hun afgebouwde productie konden zij toen niet snel genoeg weer opstarten.

Ook het vervoer van onderdelen voor allerlei producten raakte in de knoop door lockdowns in verschillende havens, het vastgelopen containerschip Ever Given in het Suez-kanaal en andere pech. Het glad trekken van de ingewikkelde reisplanning van alle containers is nog altijd bezig.

In dat licht wist Accell een behoorlijk goed jaar te draaien, blijkt uit een financiële update van het bedrijf. De brutowinst steeg met liefst 32,1 procent ten opzichte van vorig jaar.

Vraag naar fietsen gestegen

En dat terwijl 2020 ook al goed was voor een hoge omzet, zeker in het tweede deel ervan. Tussen juli en december van dat jaar steeg de opbrengst van fietsverkoop met 38 procent ten opzichte van die maanden in 2019. Sinds de coronacrisis is de vraag naar fietsen gestegen, en dat blijft volgens Accell voorlopig zo.

De tekorten aan fietsonderdelen blijft ook. Afgelopen zomer kondigde Vietnam weer strenge lockdowns af, waardoor fabrieken kwamen stil te liggen die Accell van componenten voorzien. In de loop van september en oktober hebben fabrikanten in verschillende Aziatische landen hun productie weer wat hervat, meldt Accell.

“Wij verwachten dat de huidige leveringsproblemen nog tenminste aanhouden tot in de eerste helft van volgend jaar”, zegt een woordvoerder. “In de tweede helft van 2022 zouden ze minder van invloed moeten zijn, al hangt dat natuurlijk af van hoe het virus zich ontwikkelt.”

Opslag van onderdelen

Om de verwachte vraag het hoofd te kunnen bieden, investeert het bedrijf meer in opslag van onderdelen. Het helpt ook dat Accell meer productie draait in zijn eigen assemblage-fabrieken, vergeleken met begin dit jaar. Maar aan alle vraag kan het bedrijf desondanks nog steeds niet voldoen.

Of dat gaat leiden tot hogere prijzen voor een normale of elektrische fiets, kan de woordvoerder nog niet zeggen. Wel zegt ze dat Accell eventuele hogere kostprijzen vanwege de tekorten zal doorberekenen aan de klant. Dat is de afgelopen twee jaar ook gebeurd.

Accell verwacht voor het einde van dit jaar nog de resterende 69 miljoen euro aan steun terug te betalen. Dat gaat om bankleningen waarbij de overheid garant wilde staan. Het afbouwen van die steun betekent dat de fietsfabrikant eerdere restricties op winstuitkering kan opheffen, wat één van de redenen kan zijn dat het aandeel van het bedrijf vrijdag met maar liefst 18 procent steeg.

Lees ook:

Bijna 40 jaar geleden was de inflatie net zo hoog als nu, maar de situatie is onvergelijkbaar

De inflatie was in 1982 net zo hoog als nu. Maar de economische situatie was toen heel anders. ‘De inflatie van nu? Een luxeprobleem.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden