Sociale media

Facebook stopt met gezichtsherkenning vanwege groeiende privacyzorgen

Facebook CEO Mark Zuckerberg schermt in de 'Metaverse' met een gouden medaillewinnaar, onderdeel van de rebranding van moederbedrijf Facebook naar 'Meta'.  Beeld VIA REUTERS
Facebook CEO Mark Zuckerberg schermt in de 'Metaverse' met een gouden medaillewinnaar, onderdeel van de rebranding van moederbedrijf Facebook naar 'Meta'.Beeld VIA REUTERS

Facebook stopt met gezichtsherkenning door de groeiende privacyzorgen over de technologie. Het Facebook-moederbedrijf Meta Platforms zal gezichtsherkenning niet langer gebruiken voor foto’s en video’s die worden gedeeld in het sociale netwerk.

Redactie Trouw

Facebook biedt al jaren gezichtsherkenning aan als een functie om mensen aan te moedigen vrienden of familieleden te taggen in foto’s en video’s, maar ook om mensen te attenderen als een andere gebruiker een foto uploadt waar ze op staan. Nu gaat het bedrijf de meer dan 1 miljard zogenoemde gezichtsherkenningssjablonen verwijderen die in de loop der jaren zijn verzameld. Ruim een derde van de dagelijks actieve Facebook-gebruikers had de optie gezichtsherkenning ingeschakeld.

Elke nieuwe technologie kan zowel voordelen als zorgen met zich meebrengen, “en we willen de juiste balans vinden”, aldus het Facebook-bedrijf. “In het geval van gezichtsherkenning moet haar rol op de lange termijn in de samenleving openlijk worden besproken.”

Het beëindigen van de gezichtsherkenningstechnologie betekent ook dat het bedrijf geen mensen meer kan identificeren in Alt text, dat wordt gebruikt om visueel gehandicapte gebruikers te helpen bij een foto of video.

Lees ook:

Moederbedrijf Facebook en Instagram gaat Meta heten

Het moederbedrijf van Facebook verandert zijn naam in Meta. Tot nu heette het concern achter het sociale netwerk ook gewoon Facebook.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden