Techbedrijven

Facebook, Amazon, Apple: techgiganten varen wel bij de lockdowns

Beeld AFP

De coronacrisis is erg goed geweest voor de resultaten van grote techbedrijven als Facebook, Apple en Amazon. Alleen Google’s moederbedrijf komt er wat bekaaid vanaf.

’s Werelds grote techbedrijven komen de coronacrisis tot nu toe goed door. Wat heet, ze profiteren ervan. Zowel computerfabrikant Apple, onlinewinkel Amazon en sociale-mediagigant Facebook brachten vrijdag bijzonder fraaie bedrijfsresultaten naar buiten. Alleen Alphabet, moederbedrijf van zoekmachine Google, moest een winstdaling melden.

Zo eindigt hun week toch nog positief, nadat de bedrijven enkele dagen eerder nog stevig aan de tand waren gevoeld door het Amerikaanse congres, dat hen te veel een monopoliepositie toedicht. In elk geval weten de klanten ze te vinden, blijkt uit hun cijfers. 

Te beginnen met Apple, dat qua kwartaalomzet liefst 11 procent hoger uitkwam dan een jaar geleden. Thuiswerkende mensen bestelden meer Mac-computers en telefoons, en dat in alle wereldregio’s waar Apple actief is. In Europa steeg de omzet relatief het hardst. Analisten dachten juist dat mensen die een economische crisis in de ogen kijken hun geld wel anders zouden besteden dan aan een nieuwe computer of gadget. Dat blijkt nogal mee te vallen.

Als robots tewerkgesteld

Amazon, de webwinkel, had vanzelfsprekend voordeel van het feit dat veel fysieke winkels een tijdje gesloten waren. Dan krijg je dus een kwartaalomzet die met 40 procent stijgt. De nettowinst verdubbelde naar 5,2 miljard dollar. Topman Jeff Bezos, de rijkste persoon ter wereld, sprak van een ‘hoogst ongebruikelijk kwartaal’. Hij ging er daarnaast prat op miljarden uit te trekken om zijn personeel te beschermen tegen het coronavirus. Ondertussen verschenen er de afgelopen jaren regelmatig mediaberichten over hoe zwaar diezelfde medewerkers het in sommige landen hebben in de grote distributiecentra, waar ze volgens sommigen als robots te werk worden gesteld.

Naast winkelen konden mensen ook lang niet naar het café, de bioscoop of een voetbalwedstrijd. En wat doen mensen dan? Misschien wel een facebookaccount aanmaken, als ze dat nog niet hadden. Het aantal dagelijks actieve gebruikers, en ook het aantal maandelijks actieve gebruikers, steeg met 12 procent op jaarbasis. Dat kon wel weer eens licht inzakken nu op veel plekken de winkels en cafés weer opengaan, vermoedt het bedrijf zelf.

Actie tegen racisme op Facebook

Bij Facebook vallen de fors gestegen advertentie-inkomsten op. In crisistijden bezuinigen bedrijven namelijk op het adverteren. En daar komt dan nog een advertentieboycot bovenop van allerlei grote namen, van Unilever tot Coca-Cola. Die eisen dat het bedrijf meer in actie komt tegen racisme op de site.

Blijft er één uitzondering over: Alphabet. Google’s moederbedrijf heeft wél te lijden onder opdrogende advertentie-inkomsten. Die zakten van 9,9 miljard dollar naar onder de 7 miljard.

Lees ook:

Krijgt iemand Facebook nog in het gareel?

Van alle kanten groeit de druk op Facebook om meer verantwoordelijkheid te nemen voor wat er op het platform gebeurt. Wie kan de machtige moloch echt bijsturen?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden