Sjoemelmotor

Europese bezitters van dieselauto's gaan Volkswagen aanklagen

Europese ­bezitters van een diesel­auto willen Volkswagen aanklagen, geholpen door juristen uit Nederland.

Het dieselschandaal is voorlopig nog geen gepasseerd station. De Volkswagen Groep kan een massaclaim tegemoet zien van Europese bezitters van een dieselauto van het concern. Dat kondigde de Diesel Emissions Justice Foundation (DEJF) gisteren aan in museum Autoworld in Brussel. Het DEJF is een Nederlands initiatief van internationale juristen, gespecialiseerd in collectieve claims. Directeur Femke Hendriks zei in september al Volkswagen in Europees verband aan te zullen pakken. “Inmiddels zijn we zover. We gaan all the way in Europa, het wordt hoog tijd dat VW zijn consumenten tegemoetkomt’, zegt Hendriks aan de telefoon vanuit Brussel.

De aanklacht tegen  Volkswagen AG draait om de gevolgen die autobezitters ondervinden van het dieselschandaal. Het Duitse autoconcern maakte zich schuldig aan het manipuleren van uitstoottesten, waardoor dieselmotoren schoner leken dan ze in werkelijkheid waren. Het gaat om de TDI-motoren die de fabrikant niet alleen stopte in modellen van Volkswagen, maar ook in de andere merken van het concern waaronder Audi, ­Seat, Porsche en Skoda. Door het gesjoemel zijn deze auto’s minder waard geworden en belasten ze het milieu en de volksgezondheid meer dan de bezitters bij aanschaf is voorgehouden.  Het conglomeraat uit Wolfsburg bracht in 11 miljoen voertuigen sjoemelsoftware aan. Veruit de meeste van die auto’s – 8,5 miljoen stuks – rijden in Europa rond. In Nederland zijn 170.000 auto’s uitgerust met de bewuste sjoemelmotoren. 

Hendriks: “Volkswagen heeft in Europa nooit hoeven opdraaien voor de geleden schade. Dat komt omdat ze er in andere wereld­delen toe konden worden gedwongen – door autoriteiten en een adequaat systeem van collectieve actie – en in Europa niet.”

Het sterkste wapen van het juristencollectief

De Volkswagen Groep kreeg tientallen miljarden boetes en schikkingen opgelegd in de VS en Australië. De DEJF, met hoofdkantoor in Amsterdam, streeft in eerste instantie naar een schikking. Mocht het Duitse concern daar niet toe bereid zijn, dan zal het juristencollectief de autofabrikant aanklagen. “De mogelijkheden daartoe zijn we nu aan het voorbereiden. De Nederlandse wet biedt, als enige in Europa, de mogelijkheid voor het indienen van een collectieve claim. Maar om een vuist te maken is het wel van belang dat zoveel mogelijk dieselbezitters zich bij ons melden.”

Dat kunnen dieselaars uit verschillende lidstaten doen op de websites van het DEJF. Volgens Hendriks hebben zich in Nederland al enkele duizenden TDI-bezitters gemeld. Ze verwacht dat in andere Europese landen eveneens duizenden particuliere én zakelijke dieselrijders dat ook zullen doen.

Het sterkste wapen dat het juristencollectief tegen Volkswagen kan inzetten is de in Europa unieke Nederlandse Wet Collectieve Afwikkeling Massaschade (WCAM), die het mogelijk maakt een schikking bindend te verklaren voor alle benadeelde autobezitters in de EU, tenzij zij zich afmelden. Omdat verjaring dreigt spoort de DEJF autobezitters aan om zich zo snel mogelijk te registreren.

Hoeveel geld Hendriks van de Volkswagen Groep eist is nog niet duidelijk. Naast de merken van de Volkswagen Groep wil de DEJF geld zien van VW-partners, waaronder importeur Pon en softwareleverancier Bosch.

Lees ook:

‘Volkswagen moet schoon schip maken en afrekenen’

Een Nederlandse stichting gaat verhaal halen bij Volkswagen Groep vanwege het dieselschandaal. Dat doet ze namens alle Europese eigenaren van auto’s met een omstreden motor.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden