Verbreding van het aanbod

Etos neemt populaire websites met gezondheidsadviezen over

Drogisterijketen Etos koopt een bedrijfje dat op internet veel mensen weet te bereiken met vooral gezondheidsadviezen. 

Etos heeft Solvo gekocht, het bedrijf achter websites als dokterdokter.nl en gezondheidsplein.nl. Etos, dat ongeveer 550 winkels heeft in Nederland en onderdeel is van het Ahold-concern, denkt met de aankoop zijn diensten te kunnen verbreden en klanten meer en beter te  kunnen adviseren. 

De sites van Solvo worden, zegt directeur Martine Rooth, per maand zo’n zes miljoen keer geraadpleegd. Daarmee zijn ze volgens haar de best bezochte sites van Nederland op het gebied van persoonlijke gezondheid.

Solvo is opgericht in 2015 en kocht vervolgens een aantal websites op, waaronder gezondheidsplein.nl, dat al sinds 1998 bestaat, en dokterdokter.nl. Solvo werd opgericht door Marijn Pijnenborg en Marque Joosten, die eerder al aan de wieg stonden van internetprovider Freeler (Pijnenborg), huizenwebsite funda.nl en auto.nl (beiden). Sinds de overnames van de sites is het aantal bezoekers volgens Rooth verzesvoudigd.

Op dokterdokter.nl staan adviezen over allerhande kwalen, van overgewicht tot geheugenverlies en het prikkelbaredarmsyndroom, en op gezondheidsplein.nl worden wetenschappelijke medische teksten omgezet in begrijpelijk Nederlands. Solvo bezit daarnaast ziekenhuis.nl, een site met informatie over ziekenhuizen, klinieken en medicijnen. Op solvo.nl staat bovendien informatie over medisch specialisten. 

Een vermelding op solvo.nl kost in eerste instantie niets, maar een vermelding met een profiel en een foto kost een fysiotherapeut, oogheelkundige, geriater, oncoloog of tandarts maandelijks 12,95 euro, zegt Rooth. Andere inkomsten haalt Solvo uit advertenties. Er werken vijftien mensen bij het bedrijf, die vooral bezig zijn met het controleren van informatie. 

Na een periode waarin flink werd geïnvesteerd, schrijft Solvo volgens Rooth inmiddels zwarte cijfers. Het bedrijf behaalde vorig jaar een omzet van 1,5 miljoen euro. 

Schaamkwaaltjes

Zo’n 72 procent van de Nederlanders gaat online op zoek naar informatie als zij vragen hebben over gezondheidskwesties, zegt Rooth. Ze wijst daarbij op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. “Nederlanders doen dat vaker dan andere nationaliteiten.” Relatief vaak wordt informatie gezocht over wat Rooth ‘schaamkwaaltjes’ noemt: aandoeningen waarmee mensen liever niet naar de dokter gaan. Rooth zegt niet bang te zijn dat de onafhankelijkheid van de websites in het geding komt nu Etos eigenaar wordt. De drogisterijketen zou op de Solvo-sites eigen producten kunnen promoten.

Etos ziet de overname vooral als manier om de dienstverlening aan zijn klanten uit te breiden en hen niet alleen artikelen te verkopen, maar ook van advies te dienen. Etos-personeel kan voortaan verwijzen naar medisch deskundigen die op de sites van Solvo staan.

Lees ook:
Het is hard tegen hard in de drogisterijbranche

Zelfstandige ondernemers kunnen amper opboksen tegen het aanbiedingengeweld van Kruidvat. Het faillissement van DA kwam voor de sector dan ook niet als een verrassing.

.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden