Kwartaalcijfers

En weer verkoopt Ahold meer, vooral online

Een vestiging van Albert Heijn in Eindhoven. Ahold, het moederbedrijf van de supermarktketen, haalt in 2021 goede resultaten en groeit vooral online heel hard. Beeld Reuters
Een vestiging van Albert Heijn in Eindhoven. Ahold, het moederbedrijf van de supermarktketen, haalt in 2021 goede resultaten en groeit vooral online heel hard.Beeld Reuters

Ook in het tweede coronajaar boert supermarktketen Ahold Delhaize, moederbedrijf van onder meer Albert Heijn en Bol.com, goed. De online verkopen, die vorig jaar door alle coronamaatregelen bijzonder hard stegen, groeiden dit jaar nog verder.

Koos Schwartz

In Aholds Amerikaanse supers was het drukker dan vorig jaar, maar in de Europese supermarkten niet. Het Ahold-concern (met 2044 winkels in de VS en 5299 in Europa, inclusief 1117 vestigingen van Etos en Gall & Gall) haalde in het derde kwartaal een omzet van 18,5 miljard euro. Dat was ruim 4 procent meer dan in de periode juli-september 2020.

Vooral de online verkopen stegen weer hard: in Europa waren ze 17 procent hoger dan vorig jaar, in de VS 26 procent hoger. Met de omzet van FreshDirect, een New Yorkse online supermarkt die Ahold kocht, erbij stegen Aholds Amerikaanse online verkopen met meer dan vijftig procent. Hoe belangrijk online voor Ahold is? In de VS waren de online verkopen goed voor 9,3 procent van Aholds omzet. In Europa was dat 14 procent. Dat laatste kwam deels door internetwarenhuis Bol.com, dat het ook flink drukker had dan een jaar geleden: een omzetgroei van 20 procent. Winst maken doet Bol.com overigens (nog) niet.

Mensen eten vaker thuis en gezonder

Steeds meer mensen doen hun boodschappen online, een trend die vorig jaar door corona nog werd versterkt. Twee andere coronatrends lijken ook blijvend, merkt Ahold: mensen eten vaker thuis (zeker in de VS) en ze eten gezonder dan voorheen.

Een licht omzetverlies was er wel bij Aholds Europese winkels – ze staan in Nederland, België, Luxemburg, Roemenië, Tsjechië, Servië en Griekenland – en dat terwijl er wel winkels bij kwamen. Zo lijfde Albert Heijn 38 Deen-supermarkten in: acht zijn al omgebouwd, dertig anderen volgen dit jaar.

Ahold Delhaize hield aan het derde kwartaal een nettowinst over van 522 miljoen euro. Dat was veel meer dan de 68 miljoen van vorig jaar, maar toen had het bedrijf in de VS te maken met een eenmalige voorziening voor pensioenkosten. Ahold gaf in het derde kwartaal 66 miljoen euro uit voor allerlei coronamaatregelen.

Beleggers toonden zich ingenomen met Aholds resultaten en vooruitzichten: het aandeel stond woensdagmiddag 3,8 procent hoger dan dinsdagmiddag.

Lees ook:

De baas van Bol zwaait na 20 jaar af: ‘Nu is het moment om te ontsnappen uit de ratrace’

Na twintig jaar Bol.com verlaat directeur Huub Vermeulen het bedrijf dat hij mede groot maakte. ‘Als het goed is gaan we dit jaar de 5 miljard euro omzet voorbij.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden