Sportwagens

En weer maakt automerk Spyker een doorstart. Lukt het nu wel?

De Spyker C8 Preliator werd in 2016 aan de pers voorgesteld op de autosalon van Genève.  Beeld EPA
De Spyker C8 Preliator werd in 2016 aan de pers voorgesteld op de autosalon van Genève.Beeld EPA

Het legendarische Nederlandse automerk Spyker werd afgelopen jaar opnieuw failliet verklaard. Maar ondernemer Victor Muller blijft het proberen.

Joost van Velzen

Nét nieuw binnen bij klassiekerspecialist Aaldering in Brummen: een Spyker C8 4.2 Laviolette LM85. Bouwjaar 2009, kilometerstand 7651. Prijs: nader overeen te komen. De oranje-zwarte sportwagen is de eerste van een aangekondigde serie van 24 auto’s, waarvan er slechts 14 zijn gebouwd. ‘Terwijl dit geschreven wordt is het Spyker moederbedrijf failliet’, zet Aaldering erbij op zijn site. Vergezeld van de vileine zin: ‘Voormalig topman Victor Muller heeft altijd volgehouden dat het maar een kwestie van tijd is voordat dit Nederlandse sportwagenbedrijf weer tot leven wordt gewekt.’

En jawel, volgens Spyker is die tijd nu gekomen. Alweer. Nadat Spyker begin 2021 voor de tweede keer failliet werd verklaard, meldt het bedrijf nu dat eigenaar Muller investeerders heeft gevonden om het merk nieuw leven in te blazen. De aankondiging van dit plan staat al sinds augustus 2020 op de website van Spykercars, maar het bedrijf beweert dat er nu schot in de zaak zit.

‘Het lijdt geen twijfel dat Spyker een paar zeer zware jaren heeft gehad, maar met de nieuwe investeerders aan boord en de nieuw op te richten Spyker-groep zijn die dagen voorbij en zal Spyker terugkeren als een belangrijke speler in de supersportwagenmarkt’, staat er in een persverklaring.

Drie nieuwe modellen

Het autobedrijf (oorspronkelijk in 1880 opgericht door de Hilversumse koetsenbouwers Hendrik-Jan en Jacobus Spijker) wordt geregistreerd als een Britse besloten vennootschap (Spyker Ltd.) met een hoofdkantoor in Luxemburg. De drie aangekondigde modellen moeten al dit jaar in productie gaan. Het gaat om de Spyker C8 Preliator, de D8 Peking-to-Paris SSUV en de B6 Venator. Het chassis van de wagens moet worden gebouwd in Rusland, de techniek komt uit Duitsland en de assemblage moet, net al voorheen, in Nederland gebeuren. Dat doet Spyker naar eigen zeggen om ‘eer te bewijzen aan het erfgoed van het merk en optimaal gebruik te maken van de nog bestaande mankracht van Spyker’s professionele werkers’.

En daar houdt de ambitie niet op. Er zullen volgens het bericht nieuwe servicecentra worden geopend dichtbij de Belgische, Franse en Luxemburgse grens en aan de Franse Côte d’Azur. Het merk zal zich willen laten zien waar de rijken wonen; een nieuwe Spyker kost gemiddeld ruim vijf ton.

Victor Muller.  Beeld ANP
Victor Muller.Beeld ANP

Rugdekking van een Russische rijkaard

Victor Muller, die eerder vergeefse reddingspogingen deed met het Zweedse merk Saab, zou de leiding over het bedrijf houden. Spyker krijgt financiële rugdekking van de Russische rijkaard Boris Rotenberg en diens zakenpartner Michail Pessis. Daarover is volgens Spyker een overeenkomst getekend in Utrecht op 20 december.

Maar wat is die overeenkomst waard, vraagt Robert van den Oever zich ernstig af. Hij schreef met zijn compagnon Maarten van der Pas verschillende boeken over de avonturen van Victor Muller met Saab en Spyker. Avonturen die uiteindelijk strandden in hoogmoed of mismanagement. “Gezien de historie van Muller klinkt dit als de zoveelste belofte om Spyker weer tot leven te wekken”, zegt Van den Oever. “Het bedrijf Spyker bestaat alleen nog op papier. Er is geen productie, er is geen personeel, er is eigenlijk niks. Het faillissement is nog niet eens afgehandeld. Muller kan de merkrechten zelfs nog kwijtraken. Spyker noemt ook nergens bedragen. Dus wat is dit waard?”

Mede-investeerder en Spykerverzamelaar Boris Rotenberg is ook nog eens een dubieus figuur. De vertrouweling van Poetin wordt onder meer genoemd in de Panama Papers en staat als gevolg van de Krim-crisis op de zwarte lijst van de Amerikanen. Het lijkt erop dat Muller en zijn zakenpartners zich tegen beter weten in vastklampen aan het motto van Spyker: ‘Voor volhouders is geen weg onbegaanbaar’. Van den Oever: “Maar ik denk dat de afgrond dichterbij is dan de toekomst.”

Lees ook:

Spyker cars komt in Genève uit coma, als Engels bedrijf

Het avontuur dat Spyker heet kent vele hoofdstukken. En het boek van Victor Muller is nog niet uit.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden