Automarkt

Eindsprint van Europese autoverkopen compenseren een minder jaar

Het aantal auto’s op de Europese wegen neemt nog altijd toe.Beeld AFP

Aan het slot van 2019 herstellen de Europese autoverkopen zich. Toch zijn de verhoudingen op de wereldautomarkt voorgoed veranderd – in het voordeel van China, in het nadeel van Duitsland.

Bijna het hele jaar zuchtte en steunde de auto-industrie onder onzekere internationale omstandigheden. De handelsoorlog, de brexit, de nasleep van het dieselschandaal en de voorzichtige dreiging van een nieuwe economische crisis hebben de sector er vooralsnog niet onder gekregen.

Op de drempel van 2020 tikt de Europese automarkt met een eindsprint toch nog gezonde verkoopcijfers aan. In vrijwel alle Europese landen werden meer auto’s verkocht, waarmee de afzet weer op het niveau van vorig jaar is aanbeland.

“Je kan wel echt spreken van een eindejaarsgolf”, zegt Rico Luman, sectoreconoom automotive bij ING. “Als je de huidige trend voor de Nederlandse markt doortrekt dan kom je rond 429.500 registraties uit. Dat is nog steeds 3 procent minder dan in 2018, maar een groot deel van de daling is dan weggepoetst.”

Het venijn zit dus in de staart, ook in andere landen. Volgens autofabrikantenvereniging Acea lag de verkoop van nieuwe personenauto’s in de Europese Unie vorige maand 4,9 procent hoger dan in dezelfde maand in 2018. Het is de derde maand op rij dat het aantal registraties van nieuwe auto’s is gestegen.

Grote Europese markten in de plus, behalve het Verenigd Koninkrijk

Op het Verenigd Koninkrijk na – dat door de brexit-onzekerheid kampte met een verminderde vraag – noteerden alle grote Europese markten een plus. Duitsland zag de novemberverkoop volgens Acea zelfs met 9,7 procent stijgen ten opzichte van dezelfde maand in 2018. Over de eerste elf maanden van 2019 staat de Duitse automarkt daarmee op een plus van 3,9 procent.

Als het om de productie van de eigen merken gaat, is het voor de Duitsers een heel ander verhaal. De Duitse auto-industrie is bovendien veel groter dan de thuismarkt. Sterker: bijna acht van de tien in Duitsland geproduceerde wagens wordt in de rest van de wereld verkocht. En met de productie en wereldwijde verkoop van al die Volkswagens, Audi’s, Opels, BMW’s en Mercedessen gaat het helemaal niet zo goed, blijkt uit onderzoek van het Car Institute van de Universiteit van Duisburg-Essen.

Meer en vooral oudere auto’s in Nederland

Er rijden steeds meer auto’s op de Europese wegen. Eind 2018 waren er bijna 277 miljoen in gebruik in de EU, 1,9 procent meer dan een jaar eerder. Het aantal bestelauto’s groeide met 2,7 procent naar ruim 33 miljoen stuks. Het Nederlandse wagenpark telde begin dit jaar 8,53 miljoen auto’s. Dit is 13 procent meer dan tien jaar eerder en 7,5 procent meer dan vijf jaar geleden. Vooral het aandeel oudere auto’s onder particulieren is in Nederland flink toegenomen. Tien jaar geleden was nog 12 procent van het wagenpark ouder dan 15 jaar, inmiddels is 23 procent van de auto’s in Nederland de leeftijd van 15 jaar gepasseerd. Rico Luman, econoom bij ING: “Auto’s worden steeds beter waardoor ze langer mee gaan en misschien zijn we als Nederlanders nog altijd een beetje zuinig”.

Car berekende dat de Duitse autoproductie in 2019 is gedaald naar een dieptepunt. Zo werden er in oktober 9 procent minder auto’s gebouwd dan in oktober 2018. Er werden dit jaar 4,67 miljoen auto’s in elkaar gezet in Duitse fabrieken, een aantal dat voor het laatst in 1997 werd gemeten. Het grote verschil: Destijds was het Duitse aandeel in de wereldproductie 11,8 procent. In 2019 is daar nog 5,9 procent van over.

Volgens sectoreconoom Luman zijn er meerdere oorzaken: “Internationale handelsbelemmeringen hebben effect op het vertrouwen van consumenten en bedrijven. In China, maar ook in de VS en in het Verenigd Koninkrijk lagen de autoverkopen van Duitse auto’s lager.” Vooral de Chinese markt – de grootste ter wereld – staat onder druk. De verkoop van personenauto’s ligt 9 procent achter op vorig jaar en ook voor het komende jaar verwacht de Chinese fabrikantenassociatie een daling. 

Roemruchte Duitse auto-industrie wordt nooit meer wat het was

Een andere reden dat de autoproductie stagneert is de strengere emissiestandaard WLTP, waardoor fabrikanten hun modellen moesten aanpassen. Daar komt bij dat alle automerken op het moment midden in een transitie zitten waarbij auto’s met een verbrandingsmotor geleidelijk moeten maken voor voertuigen met een elektrische aandrijflijn.

Maar zelfs met al die – in wezen tijdelijke – factoren in het achterhoofd, zal de roemruchte Duitse auto-industrie nooit meer zijn wat het was, voorspellen kenners. De Duitse merken blijven weliswaar populair en doen het goed, zegt onderzoeker Ferdinand Dudenhöffer tegen het Duitse persbureau DPA, maar: “Duitsland verliest zijn belang in de wereldwijde autobranche. China is nu de belangrijkste markt voor autofabrikanten, én de belangrijkste locatie voor autoproductie.”  De verwachting van het CAR Institute is dat de totale jaarproductie van Duitse auto’s volgend jaar nog verder afneemt, naar 4,5 miljoen stuks.

Lees ook:

De grote autodealers zijn oppermachtig

Grote autobedrijven maken de dienst uit, kleine dealers verdwijnen. De oorzaak: nieuwe auto’s worden steeds beter (en elektrisch). En online verkoop of private lease maakt de showroom overbodig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden