Internationale economie

Einde van Trumps America-first-politiek met handelsakkoord tussen EU en VS

Havenarbeiders behandelen coils met staal, ijzer of aluminium in de haven van Antwerpen. Beeld ANP
Havenarbeiders behandelen coils met staal, ijzer of aluminium in de haven van Antwerpen.Beeld ANP

De VS en de EU zullen elkaar geen nieuwe importheffingen meer opleggen, zo hebben ze dit weekend afgesproken. Het handelsconflict is nog een erfenis van Donald Trump.

Joost van Velzen

De Verenigde Staten en de landen van de Europese Unie stoppen met het opleggen van extra heffingen op ingevoerd staal en aluminium. De twee handelsblokken hebben daarover een akkoord bereikt. Het handelsconflict tussen de VS en de EU is ‘op pauze gezet’ om de concurrentie met China beter aan te kunnen maar ook om samen de productie van duurzaam staal en aluminium wereldwijd aan te jagen.

Met de deal vervalt de voorgenomen verhoging van tegenheffingen door Europa. Die zouden gaan gelden voor Amerikaanse producten die de EU binnenkomen, zoals motorfietsen van Harley-Davidson en spijkerbroeken van Levi’s. Afgesproken is verder dat de Europese Unie de export van goederen naar de VS wat meer zal bevorderen.

Het lijkt gedaan met de America-first-politiek van Donald Trump

Het akkoord tussen de twee westerse handelsblokken wijst erop dat het gedaan lijkt met de America-first-politiek van voorgaand president Donald Trump. Die begon in 2018 een handelsoorlog met de EU en China met als doel de eigen economie te beschermen en te versterken. Staal uit de EU kreeg 25 procent extra heffing opgelegd, aluminium 10 procent. Extra invoertarieven op producten uit concurrerende landen maken die spullen duurder voor Amerikaanse bedrijven en consumenten. De hoop van Trump was dat zij daardoor voor producten uit eigen land zouden kiezen. Trump verdedigde de importheffingen met het argument van ‘nationale veiligheid’.

Als reactie op Trumps maatregelen besloot de EU tegenheffingen te rekenen voor producten uit de VS. Het handelsconflict liep hoog op, waarbij beide kampen met nog meer heffingen aankondigden. De Amerikaanse regering dreigde bijvoorbeeld meermaals om, in navolging van importheffingen op 1300 andere producten, heffingen in te voeren op personenauto’s, SUV’s, bestelwagens, lichte vrachtwagens en auto-onderdelen die vanuit Europa, Japan en Zuid-Korea de Verenigde Staten binnenkomen.

Voorlopig blijven de bestaande heffingen overigens nog wel van kracht. Juridisch en politiek zijn de strafheffingen zowel in de VS als in de EU niet snel ongedaan te maken.

Grootscheepse hervorming van het internationale belastingstelsel

Het bleef dit weekend niet bij het importtarieven-akkoord. De leiders van de grote G20-landen hebben zaterdag formeel ingestemd met het herzien van de vennootschapsbelasting wereldwijd. De hervorming moet een einde maken aan belastingontwijking door bedrijven. Begin deze maand gingen 136 landen al akkoord met een grootscheepse hervorming van het internationale belastingstelsel, na langdurige onderhandelingen die werden geleid door de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO). De landen hebben onder meer afgesproken dat multinationals vanaf 2023 minimaal 15 procent belasting betalen, ongeacht het land waar ze zijn gevestigd. De nieuwe regels moeten in 2023 ingaan.

Lees ook:

De invoerheffing van Trump bedreigt nu ook de auto-industrie

Net nu de gemoederen weer wat bedaard zijn, overweegt de regering-Trump een importheffing op auto’s.

Amerikaanse staalindustrie leeft op door Trumps importheffingen

Staalbedrijven in de VS zijn dolblij met de importheffingen die president Trump doorvoerde op staal en aluminium. Maar de afnemers van staal zijn veel minder enthousiast.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden