Nieuws Vliegvakantie

Een nieuwe vliegbestemming kiezen, bij Transavia vinden ze dat best spannend

Een vliegtuig van Transavia stijgt op vanaf vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Beeld ANP

Hoe bepaalt een vliegmaatschappij op welke steden ze op vliegt? Transavia kijkt naar de markt én zoekt naar het juiste gevoel.

Wanneer besluiten luchtvaartmaatschappijen om een nieuwe stad als vliegbestemming toe te voegen? Daar gaat een heel proces aan vooraf. Bij Transavia onderzoeken Oliver Newton en Niek de Rijk dagelijks of een stad interessant is voor een directe lijnvlucht.

“Wij bepalen als het ware wat we doen met onze 45 vliegtuigen. Elk jaar komen er een paar bestemmingen bij en gaan er een paar af”, zegt Newton. Zo voegde Transavia afgelopen winter Jordanië en IJsland toe en ook Tanger in Marokko en Zadar in Kroatië kwamen erbij. Tegelijkertijd zijn Venetië, München, Zurich en Malta geschrapt. Om erachter te komen waar mensen naartoe willen, doen Newton en De Rijk een marktanalyse, onder andere door te kijken waar mensen op googelen. 

Newton: “En we hebben regelmatig speeddates met luchthavens op conferenties. Zo krijgen we een beeld van wat de trends zijn.” Ook spreekt Transavia veel met touroperators die hun wensen voor bestemmingen doorgeven gebaseerd op eigen analyses en marktonderzoek.

Je weet het nooit

“We maken een afweging op basis van alle informatie die we hebben”, zegt Newton. “Is het veilig? Kunnen we het hele jaar door op die bestemming vliegen? Wat is de economische situatie ter plekke? Hoe ver weg is die bestemming? Wat kost het om daar te landen? Die kosten schelen enorm per luchthaven. Zijn er transfermogelijkheden met andere maatschappijen? En we kijken of er concurrentie is.”

Soms zien Newton en De Rijk dat een indirecte vlucht naar een bepaalde stad populair is. Dat kan betekenen dat er ook behoefte moet zijn aan een directe vlucht. “Om die reden hebben wij vorig jaar Libanon toegevoegd.” 

Wanneer een nieuwe bestemming voor Transavia een succes is, hangt van meerdere factoren af, zegt De Rijk. Zo’n lijndienst moet passen bij het imago van de maatschappij: “Wij zijn een leisure-maatschappij met de slogan make lowcost feel good. Daar moet een stad bij aansluiten. Als het aanslaat zie je dat aan de bezettingsgraad van je vliegtuigen. Maar het is best spannend, je weet het nooit in deze business.”

Nieuwe vlucht, Nieuwe kansen?

Wil je weten wat het effect is van een nieuwe vliegbestemming op de lokale economie, zegt Paul Peeters, ga dan uit van een luchtlijn: van A naar B. “Als A een plaats is met weinig natuurlijk of cultureel erfgoed, maar wel veel mensen met saaie kantoorbanen, dan zorgt die lijn vooral voor een uittocht, inclusief weekendjes weg”, aldus de lector duurzame luchtvaart. In Zuidoost-Engeland bracht de komst van lowcost-maatschappijen die ontvolking.

 Het toerisme groeit volgens Peeters niet per se in de regio waar een nieuwe luchtbrug komt: “Al die mensen gaan dus niet naar stad C. Alleen het toerisme naar de aantrekkelijke plaatsen met een nieuwe verbinding groeit.”

En zo’n nieuwe luchtlijn kan leiden tot een afname van vervoer over spoor of water. Toen Ryanair net vloog tussen Ierland en het Verenigd Koninkrijk kromp het vervoer per ferry. Wel ziet Peeters dat steden met een extra vliegverbindingen extra hotels aantrekken en meer aanbod van Airbnb en touroperators. 

Erg duurzaam zijn die luchtverbindingen niet, vindt Peeters. “Vliegreizen veroorzaken aanzienlijk hogere emissies dan treinen en, tenzij je met twee of alleen reist, dan de auto. Erger is dat de snelheid van het vliegtuig mensen verleidt om aanzienlijk verder te reizen.”

Lees ook:

‘Het is niet meer dan normaal dat ook vliegen wordt belast’

Naast een taks op vliegtickets wil Natuur & Milieu ook een belasting op kerosine.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden