ReportageOvernachten in coronatijd

Een digitaal hotel, met spraakgestuurde kamers, voelt veiliger

Een temperatuurmeter voor op de receptie.Beeld Bert-Jan Evers

Van warmtemeters tot stembediening: technologie helpt hotels in coronatijd. Wat betekent dit voor de privacy en de persoonlijke dienstverlening?

Hij lijkt op een tablet en werkt als een spiegel, de warmtemeter die binnenkort bij de receptie van hotel De l’Europe in Amsterdam komt te staan. Eerst verschijnt de hotelgast in beeld en binnen een seconde ook zijn temperatuur. Rood betekent: opgepast, mogelijk koorts, mogelijk corona. Groen biedt geen absolute zekerheid, maar zorgt wel voor een goed gevoel. Bij gasten en personeel.

Warmtecamera’s zijn voor hotels een aanvulling op het gezondheidsgesprek bij het inchecken. Achter de schermen heeft De l’Europe er ook al een voor medewerkers. Bij binnenkomst even voor de camera. 

Het bedrijf Sbit Hospitality Services levert de apparatuur. Deze ICT-dienstverlener uit Moordrecht bedient driehonderd hotels in vijftien landen en heeft een jaaromzet van 6 miljoen euro. In Nederland werkt Sbit onder meer voor Corendon Hotels, Postillion Hotels, Bastion Hotels en Ibis Hotels. Sbit verzorgt zaken als wifi, tv, computersystemen en nu dus temperatuurmeters.

De digitalisering van hotels wordt door de coronacrisis alleen maar versneld, voorspelt Bert-Jan Evers, sales- en marketingmanager van Sbit. Hotels zoeken naar manieren om hun gasten en personeel gezond te houden, en technologie helpt mee.

Robot Hugo werd ingezet in de Hampshire Hotels. Mogelijk maakt hij een comeback.Beeld Hampshire Hotel

Futuristisch accent

Neem de spraakgestuurde kamers – 252 stuks – die Postillion Hotels in december presenteerde in Amsterdam. Waren dat toen nog hotel-kamers met een futuristisch accent, inmiddels passen ze prima in het heden. Gasten kunnen er de gordijnen, het licht, de temperatuur en de televisie met hun stem bedienen. Geen plakkerige afstandbediening dus. Sbit was met andere partijen betrokken bij de ontwikkeling ervan.

“Deurknopjes, afstandbediening en gordijnen zijn objecten die veel worden aangeraakt door gasten. We maken die nu extra goed schoon”, zegt Mark Struik, commercieel directeur van Postillion Hotels, dat acht vestigingen heeft. “Als het bijvoorbeeld mogelijk is om deuren te openen met een app, scheelt dat veel aanrakingen. Het zou de risico’s verder verkleinen. Misschien in de toekomst.” Sbit biedt hotels zo’n app aan waarmee de gast incheckt, de kamerdeur opent en de tv bedient. 

Maakt digitaal inchecken het ­bezoek niet onpersoonlijk? Luxere hotels willen zich toch juist onderscheiden op persoonlijke service? “Niet als je de techniek aanbiedt als iets extra’s”, zegt Evers. “Laat een gast thuis alvast zijn wensen invullen, zoals meer kussens op het bed. De app zorgt dan voor een betere dienstverlening.”

Voor veel hotels zijn extra investeringen nu veel gevraagd. Eerst de crisis overleven. Maar omgekeerd kan het uitbesteden van ICT ook voor een besparing zorgen. Het is vaak duurder voor een hotel de techniek zelf te doen. Efficiëntie zorgt voor minder kosten.

Zoals veel technologie komen ook de warmtecamera’s uit China. Producent Hikvision is surveillancepartner van de Chinese overheid, een groot bedrijf met een slechte reputatie op het gebied van mensenrechten. In de VS staat het bedrijf daarom op de zwarte lijst. In Europa is dat niet zo. Het Europees hoofdkantoor van ­Hikvision staat in Hoofddorp en het bedrijf sponsort voetbalclub Ajax.

Evers zegt daarop dat de privacy van de gast gewaarborgd is. “Het gebruik van de warmtecamera is vrijwillig en de beeldinformatie wordt niet opgeslagen. Ook hoeft de camera niet op internet te worden aangesloten.” Zonder internet is het niet mogelijk dat China meekijkt.

Over innovaties gesproken: waar blijven de robots? Die waren er al. In 2016 introduceerde Hampshire Hotels bijvoorbeeld robot Hugo in Amsterdam en Rotterdam. Een mannetje met een olijke blik dat gasten kon bijstaan. Twee jaar later werd de keten overgenomen door de Dutch Hotel Group en inmiddels staan de Hugo’s in de slaapstand. De overname kostte namelijk veel aandacht, net als corona nu. “Maar we willen Hugo nieuw leven inblazen”, zegt marketeer Tineke Wantia van het hoofd-kantoor in Zutphen.

QR-code

De robot kan van alles, zegt ze. “De gast vertellen waar zijn kamer is of de route naar het station uitleggen. Ook kan Hugo het personeel bijstaan. Vraag het hem en hij vertelt je het recept voor bouillabaisse.”

Verwacht Hampshire Hotels een verdere digitalisering? “Bij binnenkomst kunnen onze gasten een QR-code scannen en op hun smartphone een vragenlijst invullen. Dat is om het proces van de gezondheidscheck te versnellen, want mensen zijn wel een beetje coronamoe.”

Maar verder moet het contact zo persoonlijk mogelijk blijven, vindt Wantia. “Dat is moeilijker nu we afstand bewaren. De hand schudden of een hand op de schouder is er niet meer bij. We hopen datzelfde gevoel te creëren zonder iemand aan te raken. Met een glimlach of door te zeggen: Goh, wat fijn dat u er bent.”

Lees ook:

Uit eten in het kleinste restaurant van Nederland tijdens corona: het kán

In IJsselstein staat het kleinste restaurant van Nederland. Met goed passen en meten kunnen daar – met die 1,5 meter - maximaal negen mensen eten.Maar met een terrasje erbij is het nét te doen. ‘Corona breekt wet.’

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden